Hlavní obsah

Kulatý stůl divadelníků granty nevyřešil

Právo, Jana Šprunková
PRAHA

Mají divadla dostávat dotace na vstupenky? A mají vůbec dostávat granty? Všechna, nebo jen ta nezisková? Ani středeční jednání radního pro kulturu Milana Richtera (ODS) s představiteli více než třiceti scén na tyto otázky odpověď nedalo. Jednání budou pokračovat.

Článek

Richter, jehož odstoupení žádá část kulturníků, k dlouhému stolu v primátorské rezidenci posadil na jednu stranu zástupce příspěvkových divadelních organizací a proti nim ziskových.

„Na čem se dohodnete, to budu respektovat. Když navrhnete zrušit dotaci na vstupenku, tak to budu akceptovat,“ řekl radní. Odvolal se na to, že ředitelka Divadla Na zábradlí Doubravka Svobodová prý tvrdí, že dohoda divadelníků je možná. „Já jsem prý ale ta brzda. Mám tedy odejít,“ vznesl poněkud teatrálně a nelogicky dotaz, sotva setkání začalo. Mnoho času však na diskusi nebylo, protože začala krátce po půl jedenácté a už ve dvanáct musela skončit, neboť rezidence byla od jedné zadaná k jinému účelu.

Producent Divadla Hybernia Oldřich Lichtenberg navrhl vytvořit více komisí a rozdělit peníze na kulturu do balíků podle jednotlivých oborů. „A my se o ně budeme ucházet,“ řekl. David Jařab z Divadla komedie je přesvědčen, že důležité je podporovat to, co má perspektivu a co se městu vrátí. „Lze říci, že některá divadla vytvářejí valuty pro budoucnost,“ uvedl.

Jak poznat neziskovou kulturu

Větší finanční injekci by měla dostávat ta, která se formují a která zakládají mladí lidé. A nikoli ta, která fungují jen na VIP hvězdách. Divadelníci a město neustále zkoumají, jak rozlišit ziskovou a neziskovou kulturu.

Podle ředitele Činoherního klubu Vladimíra Procházky země EU tento rozdíl znají. „Nonprofitní kultura se tam uchází o jiné peníze. Nemělo by to být na vzájemný úkor,“ konstatoval.

Egon Kulhánek z Hudebního divadla Karlín řekl, že si může dovolit dělat muzikál, jako jiné muzikálové scény ve světě, protože má provozní příspěvek od města. Kdyby ho neměl, neměl by ani živý orchestr a musel by pouštět hudbu ze záznamu.

Jan Hrušínský, principál Divadla Na Jezerce, stále nechápe, proč je například rozdíl mezi Mandragorou v jeho divadle a tou dotovanou ve Švandově. Upozornil na přemrštěné vstupné například v dotované scéně Archa a kritizoval i Městská divadla pražská, která mají za komerčních podmínek najatých 88 hostů. „Kdybych se takto choval na Jezerce, nestačila by mi ani 50miliónová dotace z magistrátu,“ uvedl.

Znepřátelené tábory

Richterem svolaný stůl situaci nikam nepostrčil. „Vypadá to, že jsou zde dva znepřátelené tábory - komerční a nekomerční. Těch prvních je však proti těm druhým podstatně méně, zhruba desetina," řekla po jednání členka grantové komise Yvona Kreuzmannová.

„Neočekával jsem žádný konkrétní výstup," řekl překvapivě Richter novinářům po setkání s divadelníky. Posun ale vidí v tom, že některá divadla nechtěla komunikovat a dávala přednost demonstracím. „Jednání jsou lepší než nátlakové akce. Chci spravedlnost, jasný a čistý systém," dodal.

Související témata:

Výběr článků

Načítám