Článek
S rostoucím počtem uživatelů připojených k síti pomocí vysokorychlostních linek vyměnili mnozí posluchači klasický FM přijímač za webový prohlížeč, v němž rychle a snadno najdou svůj oblíbený styl. Díky pomalému tempu digitalizace v Česku je on-line vysílání ideální alternativou k poslechu ze vzduchu.
Přes rostoucí oblibu on-line vysílání (například broadbandový server Play.cz deklaruje denní poslechovost asi 70 tisíc lidí), trh s internetovými rádii zatím v podstatě kopíruje rozložení sil v éteru. První trojku tvoří stejně jako ve vzduchu Evropa 2, Impuls a Frekvence 1. Dlouhodobě dominuje prvně jmenovaná stanice.
Optimismus je zatím spíše opatrný
Z hlediska provozovatelů převládají dva názory na pozici a budoucnost internetového rádia. Zatímco jedni vnímají šíření svého hudebního programu po síti pouze doplňkově, najdou se i profesionálové klonící se k optimistickým vizím.
„Média v dnešní době mají tendenci se koncentrovat – s multimediálními zařízeními budoucnosti příjemce ani nepozná, zda jde o klasické nebo internetové rádio,“ říká Jasna Sýkorová, manažerka vztahů s veřejností mediální skupiny Lagardere CZ.
Opíraje se zejména o rozvoj mobilních zařízení a zvyšování kapacit datových přenosů, předpokládají manažeři rozhlasových sítí další posilování poslechu rádia přes internet. Jejich úvahy jsou navíc podporovány kontroverzí kolem digitalizace. Chápou ji jenom jako přechodné stadium už proto, že zatíží rozhlasový trh náklady bez možnosti zvýšit počet posluchačů.
Velkou skupinu tvoří mladší lidé v kancelářských pozicích
„Nevěřím digitalizaci tak, jak je v současnosti vnímána. Digitalizace rozhlasového vysílání půjde jinou cestou v přímé závislosti na vývoji technologií. Internetová rádia mohou být možná programovým základem těchto ,nových’ rádií, ale budou muset ještě urazit dlouhou cestu vývoje programů,“ komentuje souvislosti generální ředitel Rádia Impuls Jiří Hrabák.
Posluchači, kteří se rozhodli změnit kanál, kterým se k nim signál dostává, mají nejrůznější důvody. Velkou skupinu určitě tvoří mladší lidé v kancelářských pozicích. Obecně však nelze omezit cílovou skupinu on-line rádií jenom na mladé a pracující. Její sociální profil vesměs kopíruje obecenstvo jednotlivých FM rádií.
Jinak je tomu u čistě internetových stanic, které obvykle jdou na trh mezi uživatele internetu s žánrově vyhraněným programem. Nečekaný úspěch v této kategorii zaznamenalo taneční Dance Radio, které se v poslechovosti řadí na přední místa. Klíčem k úspěchu je především pochopení situace na trhu a vytvoření programu, který v české rozhlasové krajině dosud chyběl.