Článek
V domovské Francii, kde snímek vstoupil do kin 6. listopadu, je to jeden z nejočekávanějších hitů letošní filmové sezony. U nás Tenkrát podruhé otevře filmovou sezonu hned 2. ledna 2020. Do českých kin ho uvede KVIFF Distribution – společný distribuční label MFF Karlovy Vary, České televize a Aerofilms.
Romantická komedie je druhým celovečerním filmem francouzského herce, režiséra a scenáristy Nicolase Bedose. Oproti své prvotině Pan a paní Adelmanovi (Monsieur et Madame Adelman) však Bedos tentokrát zůstal pouze za kamerou (a scénářem) a do hlavních rolí obsadil francouzské herecké legendy Daniela Auteuile a Fanny Ardant. V roli mladšího zamilovaného páru jim více než zdařile sekundují Guillaume Canet a vycházející hvězda Doria Tillier.
Ve světové premiéře byla komedie Tenkrát podruhé uvedena v hlavním programu letošního festivalu v Cannes (mimo soutěž) a ze strany zahraničních kritiků si vysloužila řadu superlativů včetně srovnávání s dílem klasika chytré romantické komedie Richarda Curtise. V recenzích bývá mezi nejsilnějšími stránkami filmu zmiňován zejména originální scénář, rovněž z pera Nicolase Bedose, který vyniká jednak neotřelou zápletkou, jednak skvělým způsobem balancuje romantiku a nostalgii se sarkasmem, humorem a ironickým nadhledem.
Je nutné cestovat v čase, abychom se dokázali znovu zamilovat?
Příběh filmu je rámován existencí agentury Time Travelers, jejíž majitel (Guillame Canet) dokáže svoje klienty přenést do jakékoli epochy a zprostředkovat jim setkání se slavnými osobnostmi dějin dle jejich přání. Neděje se to žádnou nadpřirozenou silou, agentura dokáže situaci na zakázku dokonale zinscenovat s pomocí filmové techniky, kulis a profesionálních herců. Do péče agentury se díky poukázce od syna dostává také Victor (Daniel Auteuil), a na rozdíl od jiných zákazníků, kteří se chtějí podívat na dvůr Ludvíka XVI. či povečeřet s Hitlerem, vysloví neobvyklé přání. Přeje si vrátit do nespoutaných sedmdesátých let a ještě jednou prožít rande se svou ženou – dobu, kdy v něm dokázala vidět víc než jen nudného páprdu v pruhovaném pyžamu.
Film klade divákovi jednu zásadní otázku – je opravdu nutné cestovat v čase, abychom se dokázali znovu zamilovat? Jak napsal v recenzi Peter Debruge z magazínu Variety: „Na rozdíl od většiny velkorozpočtových romantických komedií nám tahle love story připomíná to nejpodstatnější: jak a proč se vůbec zamilováváme.”