Hlavní obsah

Historik umění Pavel Kalina: Mystika je cesta za hranice běžného vnímání

Právo, Peter Kováč

Český historik Pavel Kalina napsal knihu Umění a mystika, kterou vydalo nakladatelství Academia.

Foto: PRÁVO – Milan Malíček

Pavel Kalina tvrdí, že mystiku nelze jednoduše definovat.

Článek

Mystický prožitek bývá chápán jako něco individuálního, vy ho ale představujete jako významný společenský jev. Jak se to dá vysvětlit?

Tradiční společnost neznala ostrou hranici mezi osobností a kolektivem. V Evropě před francouzskou revolucí člověk nikdy nebyl sám.

Mystičky jako Hildegarda z Bingenu zdůrazňovaly, že své vize měly za plného vědomí a mezi lidmi – ne někde o samotě. Tím chtěly vyjádřit, že nešlo o nějaké soukromé halucinace, ale takříkajíc o jiné vidění, které dotyčná osoba přijímá vlastně za celé společenství.

Jak na lidi působily mystické vize a co na nich přitahovalo umělce?

Lidé byli nedůvěřiví. Zobrazování vizí bylo jednoduchým prostředkem, jak je přesvědčit o jejich pravdivosti. Pro umělce šlo o příležitost, jak se předvést při zobrazování něčeho, co z definice nelze zobrazit. Když Bernini dělal slavné sousoší svaté Terezie v Římě, v první řadě chtěl změnit umění – vytvořit barokní syntézu architektury a sochařství, která by, jak to popisuje Gilles Deleuze, v kostele vytvořila přehyb do jiného světa. Bernini sám nebyl mystik, téma využil k tomu, aby ukázal své schopnosti multimediálního umělce.

Jak je to v Čechách? Máme tu něco jako mystickou tradici, nebo jsme z podstaty bezbožný národ?

Pravda, Čechy nejsou Španělsko, neměli jsme žádnou svatou Terezii nebo svatého Jana od Kříže. V barokním umění ale byla silně zastoupena vizionářská tematika a sv. Luitgarda od sochaře Brauna je dodnes jedním ze symbolů českého umění.

Jinak Češi mají docela velký zájem o duchovní zkušenosti různého druhu, jsou jenom nespokojení s tím, co momentálně nabízejí křesťanské církve. To se ostatně netýká jenom nás. Možná by třeba katolická církev měla o něco více rozvíjet duchovní zkušenost a o něco méně podvojné účetnictví.

Co to je vlastně mystika?

Žádnou jednoduchou definici nemám, a naopak mám velké výhrady k tomu, jak se mystika definovala v posledních dvou stoletích. Má kniha je věnována především staršímu evropskému umění, a proto mě zajímala hlavně katolická mystika. Tu lze s Tomášem Akvinským popsat jako experimentální poznání Boha, poznání jiného druhu, které jde za hranici rozumového poznání a nebojí se využít ani změněných stavů vědomí.

Ukazujete, že mystika ovlivnila i moderní umění. Mnoho lidí si ji však spojuje se středověkem. Jak se dostala až do dvacátého století a v jaké podobě?

Většinou nešlo o křesťanskou mystiku. Řada představitelů klasické avantgardy se nicméně silně zajímala o duchovno, hlavně v podobě dobové antroposofie a případně dalších ezoterických směrů. Nebyli to jen Kandinskij nebo Kupka, ale také méně známí učitelé z první generace Bauhausu.

Některé jejich představy nám mohou připadat úsměvné a pochopitelně nebývají jaksi vědecky podložené. To nic nemění ani na jejich významu pro moderní umění, ani na tom, že tihle pánové se o něco opravdu seriózně snažili.

Má mystičnost i současné umění, nebo je to něco, co podle vás právě současnému umění citelně chybí?

Současné umění se jakoby utrhlo z dvojího řetězu – jednak z řetězu osobní duchovní zkušenosti, jednak z řetězu kolektivní korektury. To první lze částečně nahradit – člověk může sám ze sebe vystoupit i tím, že spáchá sebevraždu, že se uchlastá nebo ufetuje. Co ale nelze nahradit, je spojení s komunitou. Ta v dnešním světě vlastně neexistuje.

Umění je ale nástroj komunikace. Pokud není s kým komunikovat, pokud nikdo o ničem komunikovat nechce, pokud přistoupíme na to, že newspeak některých kritiků a kritiček je jediným správným způsobem, jak mluvit o současném umění, pokud akceptujeme legendu, že umělec je jakousi pološílenou figurkou na okraji měšťácké společnosti, pak ztrácí umění smysl a nepomůže mu ani sto padesát bienále a deset cen Henry Chalupetzky navíc.

Výběr článků

Načítám