Článek
Skupina studentů filmové školy USC School of Cinematic Arts protestuje proti poctě herci na půdě této instituce. Například Eric Plant tvrdí, že v roce 1971 herec v rozhovoru pro Playboy uvedl několik kontroverzních výroků. Mimo jiné řekl, že „věří v nadřazenost bílých“ a dodal, že sebrat území indiánům nebylo špatné. „Naše takzvaná krádež této země byla otázkou přežití. Mnoho lidí potřebovalo novou zemi a indiáni se sobecky snažili nechat si ji pro sebe.“
Fica vyšetřuje policie, zastal se extremisty odsouzeného za rasismus
Podle něj by se výstava měla změnit, třeba i pojmout žánr westernu nově. Dnes je sporné, kdo je ve westernu „zlý“. Jsou to indiáni, nebo kovbojové? Dokud se to nestane, hodlá prý stát před školou s transparentem a tak jí ničit pověst.
Škola zatím neuvedla, zda bude poctu rušit, a chce se studenty diskutovat.
Chris Ford, vnuk hercova spolupracovníka Johna Forda, s protestem nesouhlasí. Upozornil, že termín bílá nadřazenost byl tehdy použit jinak než dnes. Šlo o situaci, kdy menšiny byly více závislé na bílých. „On nevěřil v Ku-klux-klan nebo v árijský národ,” dodal.
John Wayne se stal symbolem westernového žánru. Po filmu Velká cesta (1930) následovala nekonečná řada kovbojských hrdinů, v této škatulce zůstal prakticky celý život. Známější jsou filmy Přepadení (1939), kde začal spolupracovat s Johnem Fordem, nebo Fort Apache (1948), Žlutá stuha (1949), Pátrači (1956), Červená řeka (1948), Rio Bravo (1959) a El Dorado (1967). Sám režíroval velkofilm Alamo (1960) a z pozdního období je slavný film Maršál (1969).