Článek
Hra vypráví příběh Gruši, která se během palácového převratu v Gruzii ujala urozeného dítěte a pro jeho záchranu je ochotna vzdát se všeho – majetku, jména i lásky svého snoubence. Jako uprchlice putuje rozvrácenou zemí a hledá útočiště. Tato emočně náročná dějová linka má svou protiváhu v příběhu Azdaka, revolučního soudce, který svými přehmaty, omyly a furianstvím napomůže šťastnému konci. Legendární hra Bertolta Brechta (1898–1956) snoubí krutost s poezií, činohru s vyprávěním a zpěvem.
„Příběh je mozaikou seskládanou z komických výstupů, písní a scénických obrazů, v metaforách Brecht odhaluje sílu lásky i nenávisti. Uprostřed zkoušení ale vyznění hry změnil konflikt na Ukrajině. Válka už není vzdálená, ale týká se nás, odstup od situací vojáků i uprchlíků je najednou mnohem menší,“ říká ke své inscenaci režisérka Aminata Keita. Ta inscenuje hru v prosté scénografii s několika výraznými efekty. Její inscenace stojí vedle hereckých a pěveckých výkonů činoherního souboru ve velké míře na hudbě a kostýmech.
Je vůbec vkusné hrát dnes o válce, když je tak blízko? „Brecht začal hru psát v roce 1944 v emigraci v USA, uvedl ji o několik let později v Německu. Zkušenost s válkou byla tehdy velmi silná – tím, že se nevyhýbáme tomuto tématu, se vlastně dost možná blížíme původnímu vyznění hry,“ doplňuje Jaroslav Jurečka, dramaturg inscenace, která má i svou výraznou komediální linku.
O novou podobu hudby se postaral raper
Hudbu složil slavný německý skladatel Paul Dessau a pro Činohru NdB ji nově
instrumentoval Ivo Sedláček, skladatel a raper. Moderní a svěží instrumentace ji přiblížila současnému posluchači. Zapojení různých uměleckých forem, hlavně hudby, doprovází Brechta již od jeho prvních veršů. Kostýmy navrhla přední česká kostýmní výtvarnice Simona Rybáková. Uznávaná držitelka mnoha ocenění, včetně dvou Českých lvů za nejlepší kostýmy ve filmech Milada (2017) a Tři bratři (2014), přinesla na jeviště exotickou originalitu.
Může se vám hodit na Firmy.cz: