Článek
Koncové světlo je název kolektivní autorské inscenace, kterou se souborem Činohry Národního divadla v Praze nastudoval režisér Jan Frič a premiéru má 27. února na Nové scéně. Název odkazuje na „světlo na konci tunelu“, které člověk údajně vnímá v posledních okamžicích svého života a o němž vypovídají i ti, kteří přežili klinickou smrt.
Dramatik Karel Steigerwald napsal na počátku 80. let minulého století hru Dobové tance, v níž příběh příjezdu revizora, který má prověřit události spojené s revolučním děním v roce 1848, vypovídal o poměrech totalitního režimu. Nyní se hra vrací na repertoár činohry Národního divadla v Brně v režii Ivana Krejčího.
„Při zpětném pohledu není jen alegorií na dobu normalizace (jejíž ovzduší jako by se žel vracelo), ale nadčasovým svědectvím o Češích jako takových,“ říkají tvůrci s tím, že uvedení Dobových tanců chápou jako pandán k nedávné premiéře Jiráskovy Lucerny. Premiéra v Mahenově divadle se koná 28. února.
Jaký dopad má na život současných matek moderní mýtus mateřství, zkoumá inscenace s názvem Jenom matky vědí, o čem ten život je, kterou připravila režisérka Barbara Herz pro pražské A studio Rubín. Sedm žen z časosběrného dokumentu scénicky ztvární Lucie Andělová, Veronika Lazorčáková a Jiří Kniha. Premiéra se uskuteční 28. února v A studiu Rubín.
Lady Macbeth ve Švandově divadle
Novela Nikolaje Leskova Lady Macbeth z Mcenského újezdu spolu se skutečným kriminálním příběhem ze staré Prahy jsou inspiračními zdroji inscenace Lady Macbeth z Újezdu, kterou uvede 29. února v premiéře Švandovo divadlo v Praze. Režisér David Jařab soudí, že jde o nadčasový příběh, který může přispět do diskuse o postavení žen, mužů i dětí.
Román Francise Scotta Fitzgeralda Velký Gatsby uvádí čtenáře do amerických dvacátých let, světa svobody, jazzu, hospodářského růstu, světa, ve kterém se s trochou píle může každý stát milionářem, světa materiálního bohatství a morální prázdnoty. Jeho součástí se stává i hlavní hrdina Nick. Adaptaci románu z pera Rebekky Kircheldorfové uvede 29. února Klicperovo divadlo v Hradci Králové v režii Adama Svozila a Kristýny Kosové.
Novelou H. G. Wellse Neviditelný (Invisible Man) a deníky „pana N. O. Bodyho“, nalezenými v jeho pozůstalosti, se inspirovali Janek Lesák a Natálie Preslová, tvůrci inscenace Invisible Man, kterou uvede Jihočeské divadlo v Českých Budějovicích. Podle jejich tvrzení půjde o příběh s neviditelným hercem v hlavní roli vyprávěný formou live-cinema, tedy živým kinem, v němž diváci sledují film, který filmový štáb v reálném čase natáčí přímo pod plátnem. Inscenaci určenou pro věkovou kategorii 13+ uvede soubor poprvé 29. února v Malém divadle.
Břetislav Rychlík je autorem i režisérem inscenace Osobní poplach o osudech Jožky Slováka, řezníka, furianta, provokatéra, vzdělance samouka, mistra estetika a surového humanisty, chlapa věrného jedné životní lásce navzdory krutému osudu i dobovým poměrům zvaným komunismus. Inscenace vznikla podle stejnojmenné prózy zlínského spisovatele, soudce i divadelníka Josefa Holcmana a premiéru bude mít 29. února v Městském divadle Zlín.
Může se vám hodit na Firmy.cz: