Hlavní obsah

Česká filharmonie hrála pro posluchače ve Dvořákově síni

Právo, Radmila Hrdinová

Poprvé od loňského října usedli v pondělí večer do sálu pražského Rudolfina posluchači, aby si vyslechli benefiční koncert České filharmonie řízený šéfdirigentem Semjonem Byčkovem. Koncert Pomáháme s Českou filharmonií a Škoda Auto oslavil 125 let od založení našeho předního symfonického tělesa. Událost, na niž se čekalo dlouhé měsíce, přenášela živě Česká televize.

Foto: Petra Hajská

Houslistu Jana Mráčka i šéfdirigenta ČF Semjona Byčkova koncert evidentně těšil.

Článek

„Na mou duši, opravdový živý divák,“ konstatoval radostně moderátor Marek Eben při vstupu na pódium Dvořákovy síně. Koncert byl součástí pilotního projektu, který orchestr připravil na výzvu Ministerstva kultury ČR a který má posluchače přivést zpět do sálů koncertních budov.

„Jsem moc rád, že prvním pilotním projektem živé kultury v rámci rozvolňování proticovidových opatření se stane právě koncert České filharmonie s testovaným publikem. Pevně věřím, že bude-li se epidemická situace v České republice vyvíjet stejně pozitivně jako v posledních dnech, kulturní akce – nejprve ve venkovních prostorách – tak bude možné rozjet již na konci května,“ řekl při přípravě koncertu ministr kultury Lubomír Zaorálek.

Publikum tvořili zástupci partnerů České filharmonie a abonenti, kteří si zakoupili benefiční vstupenku v ceně 2000 Kč. PCR testování pro publikum organizovala Česká filharmonie koncem minulého týdne ve spolupráci s Ústavem molekulární a translační medicíny Univerzity Palackého. Během koncertu byla dodržena platná hygienická opatření včetně respirátorů a rozestupů. Mezi dvojicemi posluchačů ze stejné domácnosti bylo vždy jedno volné místo, každá sudá řada byla prázdná. V hledišti tak usedlo 350 diváků, což je třetina celkové kapacity sálu.

Koncert byl benefiční, po celou dobu přenosu probíhala na obrazovce sbírka z řad veřejnosti, jejíž základ tvořil milion od společnosti Škoda Auto. Během večera se vybralo více než 1,6 milionu korun, ale částka není konečná. Diváci mají možnost přispět i na konto uvedené na webu darujeme.cz/pomocrodinám. Vybraná suma bude rozdělena mezi 21 rodin zaměstnanců sociálních služeb, kteří ve službě ostatním na covid-19 v uplynulém roce zemřeli. Zástupci těchto rodin usedli rovněž v hledišti Dvořákovy síně.

Foto: Petra Hajská

Na koncertu byl i ministr kultury Lubomír Zaorálek (třetí zleva).

Program koncertu byl pestrý a posluchačsky přístupný. Největší podíl v něm zaujímalo dílo Antonína Dvořáka, jemuž se Česká filharmonie cíleně věnuje. Zazněly i skladby P. I. Čajkovského, francouzských skladatelů Camilla Saint-Saënse a Georga Bizeta a italského barokního šlechtice Alessandra Marcella. Jako sólisté se představili houslista Jan Mráček, violoncellista Václav Petr a trumpetista Walter Hofbauer.

Česká filharmonie zněla ve vynikající kondici. V Čajkovského Romeovi a Julii rozezněl Byčkov orchestr romantickými tóny, v Bizetově Arlézance předvedl vycizelovanou jemnost i temperament a Dvořákova hudba zněla se slovanskou vřelostí i barevností.

Svou moderátorskou erudici předvedl opět dobře připravený Marek Eben, který neskrýval nadšení z toho, že konečně nehovoří k prázdnému sálu, ale k živým lidem. A na závěr zněl dlouhý potlesk, který hudebníci České filharmonie už opravdu dlouho neslyšeli.

Související témata:

Výběr článků

Načítám