Článek
Zájem je v Česku hlavně o streaming, který v roce 2021 narostl o 37 %, což představuje přírůstek cca 350 tisíc uživatelů. Poměr digitálních prodejů a prodejů fyzických nosičů je 79 : 21.
Růst (o 12 %) ovšem zaznamenal i segment prodeje fyzických nosičů. Prodej CD tvoří 55 % prodejů fyzických nosičů a prodej vinylových desek tvoří 42 % tohoto segmentu. Prodeje vinylových desek ovšem prudce rostou – meziroční nárůst o 35 % kopíruje světové trendy.
Například ve Velké Británii už prodeje přesáhly hranici pěti milionů vinylů za rok. Tvoří tak zhruba 23 % prodaných alb a pomalu roste i prodej kazet.
Jednu Adele na kazetě. Britové nadšeně kupují vinyly i audiokazety
Naopak kdysi oblíbené stahování mp3 upadá, v ČR už představuje jen 2,5 % trhu.
Nejprodávanějším albem roku je podle údajů IFPI Noční obraz Vladimíra Mišíka. Také druhé a třetí místo obsadilo „retro“ v podobě titulů ABBA: The Albums a ABBA: Voyage.
Nejprodávanější desky roku 2021
1. Vladimír Mišík: Noční obraz (Animal Music / Supraphon)
2. ABBA: The Albums (Universal Music)
3. ABBA: Voyage (Universal Music)
4. Yzomandias: Prozyum (Milion+ / Universal Music)
5. Viktor Sheen: Barvy (Viktor Sheen / Warner Music)
6. Iron Maiden: Senjutsu (Warner Music)
7. Karel Gott 80/80: Největší hity 1964-2019 (Supraphon)
8. Kryštof: Halywůd (I. Richmond P. / Universal Music)
9. Dua Lipa: Future Nostalgia (Warner Music)
10. Pokáč: Antarktida (Warner Music)
„V současnosti se ocitáme ve fascinující době, kdy růst a inovace přetváří ekosystém hudebního sektoru. Dalších 350 tisíc předplatitelů za loňský rok je skvělé číslo, které zvedá penetraci trhu placeným streamingem už na 13 %. Taktéž objem novinkové produkce, jak zahraniční, tak i domácí, dosahuje úrovně v minulosti nepředstavitelné.
To vytváří obrovské příležitosti pro umělce,“ uvedl Tomáš Filip z Universal Music.