Článek
Pohádka o tom, že návštěvnost zabíjí internet, je neudržitelná. Statistiky filmových distributorů to rozhodně nedokazují. Oba druhy zábavy jsou spíš komplementární.
Studie například říká, že respondenti, kteří navštívili kino devětkrát nebo víckrát za posledních 12 měsíců, sledují i více pořadů pomocí streamu než lidé, kteří byli v kině dvakrát za rok. Ti první streamují 11 hodin týdně, zatímco druhá skupina asi 7 hodin.
Výzkum se týkal 2500 respondentů, z nichž 80 % bylo za rok alespoň jednou v kině. Zadala ho asociace majitelů kin, kteří se bojí Netflixu a silně kritizují novátorské nápady, jako je uvádění filmu na internetu bez ohledu na kina. Netflix často postupuje tak, že jdou do kin současně s premiérou na internetu.
“Výstup z toho je, že mezi streamováním a kiny nezuří žádná válka,” dodal Phil Contrino z americké asociace majitelů kin.
Polovina lidí, kteří uvedli, že nebyli v kině ani jednou za rok, si také nepouští nic na internetu. Výzkum zkoumal i teenagery, kteří obecně tráví na internetu nejvíc času, a mohlo by se zdát, že nemají čas jít do kina. Podle výzkumu je to spíš naopak, respondenti mezi 13 a 17 lety viděli průměrně 7,3 filmu v kině a 9 hodin týdně streamují. Ve skupině 18 až 37 let naměřili v průměru šest filmů v kině za rok a 8,6 hodin streamování týdně.
Česká kina si mohou v každém případě gratulovat, celkově jdou nahoru. Před dvaceti lety nikdo filmy nestahoval ani nestreamoval a roční návštěvnost byla 9 246 676 diváků. Před deseti lety to bylo 12 897 046 diváků ročně a za rok 2017 už 15 233 432. Pokud ale čeští tvůrci točí romantické rádoby komedie s Lucií Vondráčkovou nebo zoufalé pokusy o napodobení amerických thrillerů jako Důvěrný nepřítel, nemohou se divit, že na to nikdo nechodí.