Článek
Expozici připravilo České centrum Londýn ve spolupráci s Moravskou galerií v Brně. Prezentovanou kolekci tvoří třicet čtyři černobílých fotografií zachycujících každodenní realitu v Československu.
Britská veřejnost ani tamní odborníci neměli možnost se do té doby s jejím dílem detailně seznámit. Proto je velmi potěšitelné, že výstava přinesla kladné ohlasy.
Spojení s Hrabalem či Menzelem
„Výstava Dagmar Hochové vzbudila v Británii až nečekaně pozitivní ohlas, a to jak v médiích, tak v odborných kruzích, a samozřejmě i u samotných návštěvníků výstavy. Velmi nás například potěšilo, že redakce známých britských celostátních novin The Observer otiskla celostránkovou fotografii a upoutávku na výstavu ve svém hojně prodávaném nedělním vydání. Krásný článek také publikoval prestižní časopis The British Journal of Photography. A známý kulturní přehled London Calling výstavu zařadil do top akcí měsíce červen,“ uvedla ředitelka Českého centra Londýn Tereza Porybná.
Výše zmíněný nedělník The Observer objevil ve fotografiích Dagmar Hochové kromě pouličního šibalství hrajících si dětí i latentní vyjádření tehdy mimo zákon postavené osobní svobody.
„Fotky Dagmar Hochové zachytily všechny naděje a obavy dlouhého poválečného boje za svobodu její země, které vyvrcholily sametovou revolucí 1989,“ napsal také.
Mezi návštěvníky londýnské galerie byl i kurátor z fotografické Side Gallery v Newcastlu Greame Rigby.
Ten v autorčiných snímcích nalezl specifickou českou citlivost, která dílo spojuje například s tvorbou spisovatele Bohumila Hrabala či režiséra Jiřího Menzela.
„Ukázalo se, že kvalitní černobílá dokumentární fotografie má stále velkou sílu a že výjimečný umělecký a pozorovací talent paní Hochové dokáže k její práci přitáhnout výjimečnou a zaslouženou pozornost navzdory tomu, že ji dosud v Británii prakticky nikdo neznal. Mám opravdu velkou radost,“ dodala ředitelka Českého centra Londýn.