Článek
Pražské Divadlo na Vinohradech uvede v cyklu Česká (a slovenská) komorní hra ve Studiové scéně ve středu 16. května premiéru původní hry Magdaleny Frydrych Gregorové Ulity na téma neporozumění a bariér mezi současnými mladými lidmi. Černohumornou komedii nastudovala režisérka Alžběta Burianová s mladými herci vinohradského souboru.
Světovou premiéru má i hra Jana Friče a Milana Šotka s tajuplným názvem Zbyhoň! Činohra pražského Národního divadla ji uvádí v režii prvého z nich ve dvou premiérách 16. a 17. května na Nové scéně ND. Zbyhoň je postavou z Rukopisů, o jejichž pravosti svedly v průběhu 19. století líté boje přední osobnosti tehdejšího společenského i politického života a jejichž duchem je prodchnuta i výzdoba historické budovy ND.
Od jejich údajného objevení uplynulo letos rovných dvě stě let. Inscenační tým hry Zbyhoň! nevzrušovala ale ani tak otázka pravosti Rukopisů, nýbrž étos jejich, byť smyšlených, příběhů. Také otázka, kdo vlastně byli Vlaslav, Kruvoj, Záboj, Věstoň či Zbyhoň, a v neposlední řadě i otázka nacionalismu.
K historii se obrací i hra V žen Karla IV., jež má premiéru 19. května na Malé scéně Divadla J. K. Tyla v Plzni. Autorský pohled sdružení MOPED na život legendárního panovníka Karla IV. nabízí komedii, která se ale nezakládá až tak na historických faktech.
A ještě jedna operní premiéra mířící do oblasti mezilidských vztahů. Soubor Národního divadla v Brně nastudoval Mozartovu operu Cosi fan tutte, v češtině Takové jsou všechny aneb Škola milenců. Hrát se bude v italštině s českými a anglickými titulky.
V režii Anny Petrželkové a pod taktovkou Jakuba Kleckera lze od 18. května na scéně Mahenova divadla očekávat netradiční pohled na problémy lásky a věrnosti.