Hlavní obsah

RECENZE: Recyklovaná nostalgie stárnoucího Woodyho

Novinky, Stanislav Dvořák

Jak jen to říct diplomaticky? Geniální newyorský neurotik už prostě není geniální. Nejnovější počin Woodyho Allena Kolo zázraků je špatně obsazený, moc vykalkulovaný, emocí a humoru prostý film.

Foto: Netflix

Justin Timberlake

Článek

Scénář Woodyho Allena je mechanický a ohraný. Na jakési základní úrovní sice funguje - to znamená, že má úvod, zápletku i vyvrcholení a postavy se chovají poměrně srozumitelně - jde však o zastaralé melodrama umístěné na Coney Island padesátých let, které marně hledá styčnou plochu se skutečným životem, s emocemi.

Hlavními aktéry jsou začínající dramatik a toho času plavčík Mickey (Justin Timberlake), dále zestárlá herečka (Kate Winsletová), která skončí v bezvýchodném nudném manželství s primitivním kolotočářem v tílku (Jim Belushi), jenž se vyžívá v rybaření a chlastu. Do domácnosti náhle přibude i dávno ztracená dcera kolotočáře (Juno Templová), která utíká před zuřivým manželem/mafiánem.

Herečka pracuje jako číšnice a cítí se ponížená. „Já nejsem číšnice, jen hraju roli číšnice,“ vysvětluje. Když pak potká o dost mladšího plavčíka, zamiluje se a představuje si, jak spolu utečou. Jenže plavčík na pláži potká i její nevlastní dceru, jež si ráda zaflirtuje, a zděšené maceše se svěří. Hlasité utrpení odkvétající herečky pak vyplňuje většinu filmu.

Foto: Amazon

Kate Winsletová v Kole zázraků

Obsazení zpěváka Justina Timberlaka do role Mickeyho Rubina, začínajícího dramatika, bylo kardinální chybou. Už od chvíle, kdy se na začátku obrátí přímo k divákovi jako vypravěč (docela otravný zlozvyk některých Allenových filmů), jsou cítit falešné tóny. Jako intelektuál a trpící umělec je Timberlake se svými omezenými hereckými možnostmi zcela nevěrohodný. Vzniknul spíš povrchní, plakátový hezounek.

Kate je lepší herečka, ale zde působí překvapivě otravně, trochu přehrává a hlavně celá její postava Ginny má jen jeden rozměr. Co je nakonec zajímavého na stárnoucí neurotičce, která stále jen hořekuje a nadává? Na hodinu a půl to nevystačí. Allenovi se nepodařilo udělat ji psychologicky hlubší, něčím zajímavou, třeba i bláznivější, chytřejší, vtipnější... Jde v podstatě o tupou hospodyňku, která si myslí, že má na to být hvězdou. Zábavnější je i její praštěný malý synek, který zakládá po celém městě požáry.

Jakési emoce se snaží vyvolat kamera. Celý retro svět Coney Islandu září barvami, je pohlednicově lesklý a na tváře nám často padá červené světlo zapadajícího nebo vycházejícího slunce.

Woody Allen si zřejmě chtěl zavzpomínat na dětství a mládí, ale nemusel kvůli tomu dělat film, když neměl v ruce silné postavy a příběh.

Celkové hodnocení: 55%

Související témata:

Výběr článků

Načítám