Hlavní obsah

Ara Gűler je bystrým okem města Istanbulu

Právo, Jan Šída

Do 28. ledna příštího roku hostí pražská Leica Gallery černobílé snímky tureckého fotografa Ara Gűlera. Expozice nazvaná Pocta mistrům fotografie představuje istanbulského rodáka, který spatřil světlo světa v tamní čtvrti Taksim roku 1928, ve dvou vizuálních rovinách.

Foto: katalog výstavy

Fotograf si všímá obyčejných lidí v neobyčejném městě (©Ara Güler, Drunk man in a bar at Torphane, Istanbul, 1959).

Článek

Ta první by se dala symbolicky nazvat jako hledání istanbulských momentek pomocí ostrého zraku a objektivu aparátu. Však je také tvůrce přezdíván čestným titulem Oko Istanbulu. Pro nás, co největší město Turecka striktně chápou coby exotickou destinaci s mešitami a muezziny, se najednou otevírá zcela jiný pohled.

Pohled na metropoli, která se mění z legendárního místa pohádek tisíce a jedné noci a létajících koberců v moderní průmyslovou metropoli. Autor jako by cíleně rezignoval na romantické a mírně kýčovité pohledy na městská panoramata, ale naopak si všímá všedního života jeho obyvatel.

Chodí s aparátem na přístaviště a dokumentuje prostředí, kde rybáři svádějí pravidelný boj s mořem o vlastní živobytí. Toulá se po tržištích i křivolakých uličkách a stopuje dopravce vezoucí zboží na vozíku taženém koněm, všímá si obyčejných lidí hledajících zapomnění v přístavních nálevnách a dívá se do očí vesnických žen vlekoucích do kopce kbelíky plné vody. Jeho Istanbul je Istanbulem lidí, peroucích se každý den s osudem.

Druhou část výstavy tvoří jeho portréty světových osobností z oblasti kultury. Připomíná, že autor pracoval pro turecké noviny a vytvářel fotografické reportáže. A lidé, kteří mu dovolili zachytit vlastní tvář, nejsou jen tak ledajací plebejci.

Díváme se do očí politika Winstona Churchilla, režiséra Federica Felliniho, herečky Sophie Lorenové, malíře Salvadora Dalího či fotografa a spoluzakladatele agentury Magnum Photos Henri Cartier-Bressona.

Pro našince je pak potěšitelné, že se v rámci expozice setká i s portrétem jediného našeho zástupce v Magnum, fotografa Josefa Koudelky. Gűler ho zachytil tak, aby vystihl jeho připravenost udělat dobrý snímek vždy a všude. Dva aparáty mu visí v plné pohotovosti na krku a za skly brýlí se blýskají jeho vševidoucí oči.

Ara Gűler přistupuje k lidem i k městu v podstatě stejně. Mapuje jejich tvář tak, aby zdůraznil to, co je pro ně nejpříznačnější.

Související témata:

Výběr článků

Načítám