Hlavní obsah

Propaganda jako umění a umění jako propaganda

Právo, Jan Šída

Výstava Utopické vize 1917– 2017!? v pražské galerii Millennium, která je k vidění do 12. listopadu, představuje totalitní propagandistické plakáty, ale i díla autorů zpracovávající téma autoritativních režimů spíše esteticky.

Foto: Jan Šída, Právo

Viku Ban Jiránková vysvětluje totalitu komiksovou estetickou řečí.

Článek

Na začátku expozice jsou sovětské oslavné plakáty lákající na lepší zítřky. Jsou učebnicovým příkladem toho, jak má vypadat trefná a jasně cílená propaganda. Především je z nich jasné, že kladným hrdinou je dělník nebo rolník, padouchem buržuj a kapitalista. Figury pozitivních postav vypadají, jako by je někdo vytesal ze skály. Působí strojeně a připomínají pomníky.

Třeba na posteru anonymního autora z roku 1930 k výročí revoluce je hlavní figurou nakročený dělník s kladivem přes rameno. Tyčí se v prostoru coby oslavný monolit zřízení a pracovní pomůcka je v tomto případě symbolem nejen práce, ale i ozbrojené pěsti dělnické třídy.

Foto: Jan Šída, Právo

Stalinova busta od Jana Švankmajera.

Pokud si však dáme oslavnou rétoriku děl takříkajíc do závorky a zaměříme se jen na výtvarnou stránku věci, je třeba ocenit vysokou řemeslnou i uměleckou úroveň tvůrců.

Plakát Jurije Pimenova z roku 1930 na oslavu pětiletky je příkladem dynamiky futurismu, pracujícího ve prospěch definitivního výrazu. Červená lokomotiva se nezadržitelně řítí bílou plochou a přetrhává lana, která klade na koleje reakce, aby ji zbrzdila. Hmota stroje je zkarikovaná, aby byla akcentována její síla a rychlost.

Díla zpracovávající totalitní systém klasickými výtvarníky ho neglorifikují, ale naopak zesměšňují, odhalují negativa a ukazují jeho pravou tvář. Olej Musí být spolu od Viku Ban Jiránkové je složen z patnácti okének a v každém z nich se odehrává jeden příběh.

Najdeme tam princeznu s rudou hvězdou na čele, režiséra Hitchcocka s klapkou a nápisem Back In The CCCP nebo houpacího koníka na podvozku tanku. Výtvarnice si vystačila s černošedou barvou a rudě vyznačila jen určité prvky (hvězdu, nápis, vyznamenání).

Foto: Jan Šída, Právo

Miroslav Jiránek: Bratrská pomoc.

Velkou vypovídací hodnotu má ilustrace Miroslava Jiránka Bratrská pomoc. Nekonečné řady kamenných piedestalů zdobí kromě hvězdičky v čele i ocelová monstra tanků s výhrůžně ztopořenými hlavněmi.

Pointu celé výstavy stanovilo pomyslně prostorové dílo sochaře Jana Švankmajera Konec stalinismu v Čechách. Bělostná busta diktátora Stalina má natřenou hlavu tak, aby to připomínalo českou vlajku, a před ní jsou tři plechovky s barvou. To vše stojí na stolku, z jehož pootevřeného šuplíku trčí válečky na nudle.

Každý by si na této výstavě měl při sledování děl uvědomit, kam až může jakýkoli totalitní systém člověka zavést.

Související témata:

Výběr článků

Načítám