Článek
Květa Fialová se narodila ve Veľkých Dravcích na Slovensku roku 1929. První zkušenosti s divadlem sbírala v Českém Těšíně. Vystudovala JAMU a během studií se už dostala do prvního filmu, šlo o dávno zapomenutý budovatelský příběh Velká příležitost.
V divadle excelovala zejména v komediálních rolích konverzačního charakteru. Výrazné postavy ztvárnila například ve hrách Vajíčko, Charleyova teta, Don Juan či Harold a Maud.
V roce 1959 získala vedlejší roli ve výpravné a dodnes slavné pohádce Princezna se zlatou hvězdou. Šedesátá léta byla pro ni zlatým obdobím. Po válečných filmech Smrt si říká Engelchen či Ostře sledované vlaky si zahrála Tornádo Lou v kultovní parodii Limonádový Joe aneb Koňská opera. Film sklidil obrovský úspěch i v zahraničí.
Komický talent uplatnila i v další parodii Konec agenta W4C prostřednictvím psa pana Foustky.
Vedle filmu dostávala stále víc příležitostí i v seriálech – např. Hříšní lidé města pražského, F. L. Věk, Nemocnice na kraji města a po revoluci třeba Četnické humoresky. Ač původně měla být typem „osudové ženy”, postupně se se svou ironií stále více dostávala do komediálních poloh.
V sedmdesátých a osmdesátých letech se objevila v desítkách rolí – za všechny jmenujme filmy Partie krásného dragouna, Babička, Adéla ještě nevečeřela, Léto s kovbojem, Tři oříšky pro Popelku a S tebou mě baví svět.
Po revoluci se objevila jako babička ve výrazném retro snímku podle předlohy Michala Viewegha Báječná léta pod psa nebo ve válečném dramatu Všichni moji blízcí a v komedii Účastníci zájezdu. Naposledy si zahrála před kamerou v roce 2012 při natáčení televizního filmu Definice lásky. V poslední době už nepracovala, potýkala se se zdravotními problémy.
Květa Fialová: Nejslavnější filmy a seriály
Limonádový Joe aneb Koňská opera
Princezna se zlatou hvězdou
Partie krásného dragouna
Babička
Tři oříšky pro Popelku
Léto s kovbojem
Adéla ještě nevečeřela
Báječná léta pod psa
Hříšní lidé města pražského
F.L. Věk
Četnické humoresky
Fialová byla zvídavá inteligentní herečka, která se zajímala o východní filozofii, i když někdy její zájem přecházel až do okultismu. Manželem Fialové byl režisér Pavel Háša.