Hlavní obsah

Richterova pražská výstava je velkolepou oslavou současného malířství

Právo, Peter Kováč

Gerhard Richter se svobodně pohybuje napříč styly. Jeho obrazy se jednou podobají rozostřeným fotografiím, podruhé je to čistá geometrická či gestická abstrakce, kterou on sám přirovnává k malované hudbě. Vše je namalováno s pocitem radosti z tvoření.

Foto: katalog výstavy

Richterova abstraktní malba Gudrun z roku 1987 byla do Prahy zapůjčena z Paříže. Autor dodatečně obraz pojmenoval podle Gudrun Ensslin, jedné ze zakladatelek radikální levicové Frakce Rudé armády.

Článek

Kurátorům Národní galerie Jiřímu Fajtovi a Mileně Kalinovské se pomocí zápůjček ze zahraničních sbírek největších světových muzeí i od soukromých sběratelů podařilo sestavit instruktivní pohled na jeho celoživotní umělecký odkaz.

Mnohé je osobním dialogem autora s tradicí. Podoba nahé Emy, Richterovy první manželky, je jeho reakcí na Duchampův Akt sestupující ze schodů, ale současně je to obraz chápající ženské tělo s poetikou, jakou mají Venuše benátských mistrů Tiziana a Giorgioneho.

Autora zajímají banální předměty jako židle, stůl, zapálená svíčka, květinové zátiší, dokonce i rulička toaletního papíru. Maluje je se zaujetím, s jakým kdysi maloval Vincent van Gogh své boty nebo postel v ateliéru. Je také výjimečný krajinář. Řada obrazů je inspirována jeho domácím zázemím, ale vyslovuje se i proti terorismu a připomíná neblahé dědictví nacistické třetí říše.

Přímo na schodišti pražského paláce Kinských najdou diváci portréty 48 osobností německé vědy a kultury, které Richter představil na Benátském bienále v roce 1972. Zařadil mezi ně i Franze Kafku. Z obrazů speciální technologií vytvořil pět sérií digitálních tisků, které jsou jeho originální „grafickou“ technikou, a celou vystavenou sérii portrétů věnoval Národní galerii v Praze.

Výstava jako celek je velkolepou oslavou současného malířství.

Výběr článků

Načítám