Hlavní obsah

Fascinováni skutečností. V Olomouci vystavují českou hyperrealistickou malbu

Novinky, Tomáš Reiner

Muzeum umění v Olomouci připravilo ucelenou přehlídku české hyperrealistické malby. V jednom prostoru se tak poprvé sešla díla zakladatelské generace v čele se Zdeňkem Beranem či Theodorem Pištěkem a malby jejich žáků včetně Hynka Martince a jeho kolegů, kteří uspěli i v prestižní soutěži portrétů Britské národní galerie. Michal Ožibko je nejenže jedním z nich, ale současně je spoluautorem výstavy nazvané Fascinace skutečností.

Foto: Zdeněk Sodoma, Muzeum umění Olomouc

Michal Ožibko se svým obrazem iDeath

Článek

Na začátek hloupá otázka. Co je vlastně hyperrealistická malba?

Hyperrealistická malba se dá popsat jako obraz, při jehož tvorbě se autor fixuje na zobrazovaný námět s takovou obsesí, že vzniklý artefakt vnímá divák tak reálně, jako by sám stál před daným výjevem. Například v případě figurálního hyperrealistického sochařství má člověk pocit, že socha, před níž stojí, je živá bytost. U obrazů je zážitek obecenstvem nejčastěji přirovnáván k fotografii nebo barevnému tisku.

Setkal jsem se s námitkami laiků, kteří tvrdí, že to není žádný velký kumšt malovat tak, jako by člověk maloval fotku.

Tato pozice vůči zobrazivé malbě a hyperrealistické obzvlášť pochází z dob, kdy se malbě nedostávalo tolik pozornosti a byla považována za přežitou uměleckou formu. Jak ale ukázal další vývoj, byla to obava značně lichá.

Nejde ale ani tolik o náročnost, kterou hyperrealistické obrazy představují pro autora, ale především o to, že vyloučit nebo upozadit jakoukoliv uměleckou disciplínu je krokem zpět a nikoliv kupředu. Každé nové umění má vznikat přirozenou cestou a vyrůst z půdy již známých etap nebo výtvarných stylů.

Foto: Zdeněk Sodoma, Muzeum umění Olomouc

Daniel Pitín - Ofélie

V Olomouci chcete ukázat českou školu hyperrealistické malby, její zásadní představitele. Je něčím specifická? Která vystavovaná díla lze vyzdvihnout?

Český hyperrealismus je dle mého specifický svými zakladateli, dá-li se to tak říct. Oni totiž první obrazy, které lze za hyperrealistické považovat, vytvořili v době, která jim rozhodně příliš nepřála. To mluvím o 70. a 80. letech, kdy se malíři jako Zdeněk Beran, Bedřich Dlouhý, Pavel Nešleha nebo Theodor Pištěk po informálních 60. letech vraceli k figuraci.

Pokud jde o vypíchnutí nějakých zásadních pilířů, tak těmi by pro mě osobně byly asi monumentální Hra s hlávkami od Berana, Scény z manželského života od Tomáše Kubíka, který byl v té době znám tím, že svá plátna maloval výhradně dle živých modelů, a pak také Ofélie od Daniela Pitína, jehož hyperrealistické počátky tvorby si asi veřejnost málo pamatuje. A opravdovým unikátem, který Olomouc nabídne, je zapůjčená trojice portrétů, jež získaly ocenění na mezinárodní soutěži Britské národní galerie BP Potrait Award.

Mimo to jsem také velmi rád za doprovodnou knihu k výstavě, která je koncipována jako zevrubný přehled českého hyperrealismu a čtenář v ní najde víc materiálů, než je schopna poskytnout samotná výstava.

Foto: Lumír Čuřík, Muzeum umění Olomouc

Zdeněk Beran - Hra s hlávkami

Foto: Profimedia.cz

Hynek Martinec - Zuzana

A jak se takový hyperrealistický malíř vyrovnává s komerčními tlaky a pokušením nepřizpůsobit se obecnému vkusu, když je jeho malba tolik srovnávána se všude přítomnou fotografií?

Vnímám to tak, že být umělcem, nezpronevěřit se svému poslání a přitom žít, a nikoliv jen přežívat, je náročné. To ale nikdy nebylo jiné. Dnes je víc možností, ale taky o poznání víc pastí, do kterých lze spadnout. A některé pády, jsou, abych tak řekl, smrtelné. Komerční tvorba vydávaná za vážně míněné umění je jedním z mnoha nešvarů, kterými výtvarná scéna trpí. Stejně tak podléhání trendům, které jsou díky globálním sítím snadno vizuálně dostupné.

Jak se tomu ubránit? Je to asi jen o síle charakteru každého z nás, aby si uchoval to autentické v sobě a neopisoval vedle. O velikosti díla nakonec rozhodne až čas, my už u toho možná ani nebudeme. Pro některé platí, že naštěstí.

Foto: Novinky

Michal Ožibko - ... s perlou

Výstava nazvaná Fascinace skutečností / Hypperrealismus v české malbě začíná v Olomouci vernisáží ve čtvrtek 20. dubna a potrvá do 10. září.
Více informací najdete na stránkách olomouckého muzea: http://www.muo.cz/hyperrealismus--1503/

Výběr článků

Načítám