Článek
„Podobné pomníky jsou strašidly, která se navracejí, nevyřešeným dějinným traumatem nebo křivdou na společnosti, kultuře. Celý děj je tak silný ve své paradoxnosti – sochař, který nechce vyhrát soutěž o pomník, vyhrává, což zcela zlikviduje jak jeho samotného, tak i jeho avantgardní rukopis vnuceným socrealistickým projevem,“ přibližuje operu spoluautor libreta a dramaturg Lukáš Jiřička.
Operu nastudovala režisérka Katharina Schmittová. Její režijní koncept obrátí obvyklé rozvržení Nové scény tak, že diváci budou sedět na jevišti a hlediště bude sugerovat schody k pomníku. Hudba Jiřího Kadeřábka, který je i dirigentem představení, nabídne spojení sólistů a komorního sboru s dětským sborem a orchestrem ze záznamu jako symbolický obraz současnosti a doby vzniku Stalinova pomníku. Do konce sezóny se na Nové scéně uskuteční ještě čtyři reprízy.