Hlavní obsah

Tržby hudebního průmyslu po 20 letech rostou

Novinky, Stanislav Dvořák

Celosvětové tržby hudebního průmyslu poprvé od devadesátých let rostou, a to o 3,2 % za minulý rok, oznámila IFPI. Loni šlo o zhruba 15 miliard dolarů. Zlaté časy už se ale nevrátí.

Foto: Stefan Wermuth, Reuters

Britská zpěvačka Adele je poslední roky komerčním trhákem.

Článek

I přes drobný posun nahoru jsou současné příjmy hudebního průmyslu o polovinu menší než ve zlaté éře CD, tedy v devadesátých letech. Tehdy stálo CD v Česku i 550 korun a platy byly podstatně menší než dnes.

Pokles příjmů z CD a DVD částečně nahrazuje digitální trh. Ten zajišťuje asi 45 % tržeb a v roce 2015 se stal poprvé v dějinách hlavním zdrojem příjmů. Digitál vzrostl zhruba o 10 % na 6,7 miliardy dolarů. Jde především o peníze ze streamování, stahování je spíše na ústupu.

Streamování meziročně vzrostlo o 45 % díky smartphonům a zvýšené dostupnosti předplatitelských služeb. Teď představuje asi 43 % zisků z digitálního trhu a očekává se, že v budoucnu zastíní stahování.

Japonci desky kupují

IFPI odhaduje, že si nyní nějakou internetovou hudební službu platí asi 68 miliónů lidí, v roce 2014 to bylo 41 miliónů lidí. Stahování však zůstává podstatnou složkou trhu a navzdory tomu, že se již dlouho předpovídá zánik hudebního alba jako základní formy, většina lidí si pořád kupuje celá alba, nikoliv singly.

Příjmy z fyzických alb sice klesají, ale už jen velmi pomalu (o zhruba 4,5 procenta za rok). Pořád zajišťují 39 % celosvětových tržeb a zůstávají velmi důležitou součástí nabídky třeba v Německu a také v Japonsku, kde překvapivě tvoří až 75 % tržeb.

Výběr článků

Načítám