Článek
Fakt, že odvrácená zákoutí univerza jsou vizuálně mnohem fotogeničtější, má obecnou platnost. Stejně jako herec ztvárňuje raději roli zápornou, protože může více pracovat s jejím charakterem, i fotograf získává při odhalování temných stránek světa širší paletu obrazového výraziva.
Glos sestavil většinu děl do sérií po čtyřech fotografiích, aby fenomén destrukce naplno vynikl. Vybírá si především industriální objekty, tovární haly, nádraží nebo depa. A často jsou to místa s géniem loci, která v minulosti patřila k významným orientačním bodům města.
Polorozpadlý interiér působí depresivně
Zimní stadión Štvanice byl zbourán v roce 2011 a s jeho existencí se pojí úspěchy československého hokeje. Polorozpadlý interiér, zašlé reklamy a díry ve zdech působí však depresivně. Jinde posouvá Glos význam až k hrdému zobrazení ušpiněné krásy jako takové. Funkcionalisticky pojatá betonová stavba benzinové pumpy z třicátých let hrdě stojí u silnice. Jako by jí vůbec nevadilo, že už dávno dosloužila a někdo ji pomaloval graffiti. Stále zpupně vypíná železobetonovou masu do krajiny.
Největší melancholii však evokují stará poničená nádraží. Oprýskané zdi, zaprášená okna, opadané nápisy stanic a zpustlé plechové boudy u kolejí. Smutek možná vyvolává pocit, že vlak svobodně odjíždí k horizontu naděje, ale zničené město zůstává nehybně na svém místě.
Fotografie Hynka Glose jsou neúprosné. S brutální neomaleností ukazují zánik starého světa v jeho nejsyrovější podobě.
Hynek Glos: Mezičas prostoru |
---|
Nikon Photo Gallery, Praha, do 10. ledna 2016 |