Článek
Díky společnému úsilí Veleho, památkářů, místních občanů i samosprávy se během let podařilo zrestaurovat cennou kapli sv. Barbory včetně oltáře, repliky barokní sochy i varhan a nastartovat rekonstrukci hradu, o němž první zmínky pocházejí ze 13. století a který hrál významnou roli v historii dnešního Trojzemí.
Dnes ho kromě turistů znají především milovníci opery, kteří se na Grabštejn každoročně vracejí. Letos více než tisícovka diváků zaplnila do posledního místečka hradní nádvoří a pokořila tak dosavadní návštěvnický rekord Dona Giovanniho z roku 2007.
Uvést Libuši pouze s klavírem byl smělý nápad, ale díky Jaroslavu Šarounovi a Davidu Švecovi, kteří zasedli ke klavíru k čtyřručnímu provedení předehry (i některých dalších částí opery), přičemž Švec byl i dirigentem, diváci ani pěvci orchestr příliš nepostrádali.
Na jevištním provedení se podílel Vele jako režisér i představitel Chrudoše, za něhož v roce 1995 získal svou první Cenu Thálie, scénu nápaditě spletenou z barevných pruhů látky vytvořily studentky Střední uměleckoprůmyslové a Vyšší odborné školy v Jablonci nad Nisou pod vedením Jitky Jelínkové.
Hlavní roli má srdce
Na Grabštejně se zpívá především srdcem. To vědí diváci i pěvci, kteří zde vystupují opakovaně, a cítí to i ti, kteří sem přijíždějí poprvé. Letos to byla sopranistka Eva Urbanová, jejíž Libuše publikum nadchla, stejně jako Přemysl Martina Bárty, jehož si diváci pamatují jako zdejšího skvělého Dona Giovanniho.
Ale i všichni ostatní – Jitka Svobodová (Krasava), Kateřina Jalovcová (Radmila), Aleš Briscein (Šťáhlav), Michael Kubečka (Lutobor), Jiří Kubík (Radovan), Luděk Vele (Chrudoš) a v neposlední řadě členové operního sboru Národního divadla, kteří sem po léta věrně přijíždějí stejně jako ostatní bez nároků na honorář – přispěli ke krásnému provedení jen mírně zkrácené Smetanovy opery (škrt výstupů ženců), jež odměnili diváci bouřlivým aplausem ve stoje.
Součástí koncertů jsou i vernisáže a výstavy
Součástí grabštejnských benefičních koncertů jsou každoroční vernisáže výstav významných českých výtvarníků, jejichž díla tvoří fond zdejší Galerie sv. Barbory. Své spirituální obrazy a měděné desky zde letos vystavil Jaroslav Šerých. Krásnou tradicí se stalo i udílení Ceny Eduarda Hakena umělcům, kteří věnovali své celoživotní úsilí opeře.
Bedřich Smetana: Libuše
XX. benefiční koncert na záchranu kaple sv. Barbory na Grabštejně, 18. 8. 2012
Letošní cenu získal dlouholetý sólista libereckého Divadla F. X. Šaldy i řady dalších scén, tenorista Jan Malík. A na samotný závěr byl odměněn za své dlouholeté zásluhy o zdejší kulturu i Luděk Vele, a to Výroční cenou města Hrádku nad Nisou, zatímco obec Chotyně ho korunovala králem benefičních koncertů. Právem, vždyť dvacet let přineslo nejen 4 milióny korun na obnovu hradu, ale i jedinečné zážitky více než 15 tisícům diváků.