Článek
Celkem funguje v ČR podle DÚ 120 kabinových a sedačkových lanovek. Jejich provozovatelé se zodpovídají právě Drážnímu úřadu jakožto hlavní státní instituci, která je má pravidelně kontrolovat. Nyní úřad přijal podle mluvčí Pavlíny Strakové mimořádné opatření, které spočívá v tom, že vlekaři mají sami dodat termíny oprav.
„Dohled nad bezpečností provozu lanových drah je součástí naší běžné činnosti. Letos navíc před zahájením zimní sezony oslovíme všechny provozovatele lanových drah s požadavkem na sdělení termínů kontrol, oprav a údržby, které provádějí před zahájením zimního provozu,” sdělil v úterý v tiskové zprávě ředitel DÚ Jiří Kolář.
Mohla to být teoreticky i sabotáž, říká o havárii na Ještědu šéf asociace lanovek
„Dále si vyžádáme doložení provedení defektoskopických kontrol lan a výsledky prohlídek a měření lan v souladu se zákonnými požadavky. Státní dozory se během zimní sezony zaměří intenzivněji na provozování lanových drah,“ dodal ředitel.
Pomocí defektoskopie, která je souborem různých metod měření a zkoumání, odborníci zjišťují případné vady daného výrobku či zařízení.
Provoz lanovek upravuje podle mluvčí vyhláška, další pravidla nastavují jejich výrobci. Kontrola zařízení má být vícestupňová. „Obsluha lanovky musí denně před zahájením provozu provést vizuální kontrolu všech zařízení lanové dráhy,” uvedla Straková s tím, že se jedná například o bezpečnostní funkce, jako jsou hlavně brzdy a uchycení sedaček či kabin na lano a kontrola lana jako takového.
V řádu týdnů až měsíců má provozovatel povinnost měřit a případně seřizovat kontrolované části. „Jednou ročně je předepsána provozní revize, kterou provádějí akreditovaní revizní technici. Každé tři roky je inspektorem provedena prohlídka a zkouška technického stavu lanové dráhy,” upřesnila mluvčí.
Tažná a s nimi související lana musí projít defektoskopickou kontrolou v intervalu dvou let, u nosných lan jsou to tři roky.
Zdemolovaný vrak kabiny lanovky musel z Ještědu dostat vyprošťovací tank
Petr Šťáhlavský, mluvčí Českých drah, které lanovku na Ještědu provozují, již dříve uvedl, že tažná lana prošla poslední kontrolou loni v listopadu, další doporučil znalec provést do listopadu 2022.
Kabina lanovky se na Ještědu zřítila v neděli při cestě dolů z asi třicetimetrové výšky poté, co nejspíš prasklo tažné lano. V kabině zemřel její jediný pasažér - průvodčí. Z druhé kabiny, v níž jelo 14 lidí včetně dalšího průvodčího, všechny osoby evakuovali hasiči-lezci. Cestující neutrpěli žádná zranění, pouze šok.
Drážní hasiči v úterý dopoledne odstranili vrak spadlé kabiny, museli ji dostat z nejprudší části svahu.
Policie událost vyšetřuje pro podezření z obecného ohrožení z nedbalosti se sazbou od dvou do osmi let, tragickým pádem se zabývají i inspektoři Drážní inspekce. Vyšetřování podle prvotních odhadů zabere několik měsíců.
Při nehodě lanovky na Ještěd prasklo tažné lano
Podle Strakové dochází k mimořádným událostem v ČR stran lanovek velmi zřídka.
„K události, která by měla za následek pád kabiny nebo sedačky a zranění či smrt cestujících, od vzniku České republiky ještě nikdy nedošlo,” dodala mluvčí.