Hlavní obsah

Záchranářskou uličku bojkotují řidiči kamionů, snižují šanci na přežití

Novinky, Ondřej Kořínek
Praha

Záchranářská ulička pořád trápí české řidiče. Dokládá to jeden z případů z poslední doby, kdy šoféři neumožnili plynulý průjezd sanitce na dálnici D1. Policisté a hasiči se shodují, že se lidé za volantem zlepšují, problém ale vidí v zahraničních řidičích kamionů. Vytvoření uličky není nijak složité, lidé navíc mohou ušetřit tisíce korun za pokutu, ale hlavně pomoci k záchraně životů.

Řidiči na D1 neudělali záchrance uličkuVideo: ZZS Jihomoravského kraje

Článek

Každý řidič už to někdy zažil. Jedete po dálnici a najednou v dálce spatříte blikající a brzdící auta, které tak dávají signál, že na silnici není něco v pořádku. Když přijíždíte blíž, auta už stojí v téměř nehybné koloně. Někteří řidiči se automaticky zařazují na krajnici, aby uprostřed vznikl jízdní pruh – záchranářská ulička.

Ta se netvoří pro nic za nic. Na začátku kolony někdo třeba bojuje o život po dopravní nehodě. Jde o vteřiny, které rozhodují o životě a smrti a každý řidič může přispět k pomoci druhým. Stačí myslet na to, že než zastavíte, musíte zajet ke krajnici.

Řidiči na D1 blokovali záchrance cestu k nehodě

Krimi

Pro hasiče a záchranáře, kteří se k místu nehody sjíždějí, je ulička velmi důležitá. Jejich velká auta, v nichž vezou vyprošťovací nářadí nebo přístroje k záchraně života, potřebují dostatek místa k projetí. Podle BESIPu ulička zkrátí čas dojezdu záchranářů až o čtyři minuty a šance na přežití vážně zraněných lidí je o 40 procent vyšší.

Vytváření uličky pro vozidla IZSVideo: BESIP

Jak situace nemá vypadat, ukázala na konci září záchranná služba z Jihomoravského kraje, jejíž sanitka spolu s hasiči uvízla v koloně. O pár dní později zveřejnila policie video, které zachycuje dodávku, která naopak využila vytvořené uličky pro své potřeby.

Nevjíždět!

Loni v říjnu se pravidla vytváření uličky sjednotila, aby byla stejná jako v Německu, Rakousku a Maďarsku. Na silnici se dvěma pruhy v jednom směru jízdy řidiči jedoucí v levém pruhu zajíždějí co nejvíce doleva. Řidiči jedoucí v pruhu pravém zajíždějí co nejvíce doprava.

BEZ KOMENTÁŘE: Několik případů zneužití záchranářské uličkyVideo: Policie ČR

V případě, že v jednom směru jízdy jsou tři pruhy, řidiči jedoucí v krajním levém pruhu zajíždějí co nejvíce doleva, šoféři jedoucí v pruhu prostředním a pravém zajíždějí co nejvíce doprava. Záchranářská ulička vznikne mezi levým a prostředním pruhem.

„Do tohoto prostoru smějí vjet pouze vozidla s právem přednostní jízdy, vozidla správce pozemní komunikace a vozidla sloužící k odstranění následků dopravní nehody nebo překážky provozu na pozemních komunikacích. Z ustanovení vyplývá, že řidiči stojící v koloně nesmějí do ,záchranářské uličky‘ vjíždět,“ citovala ze zákona mluvčí policejního prezidia Hana Rubášová.

Nově vyvíjená funkce navigace poradí, jak při nehodě vytvořit uličku pro záchranáře

AutoMoto

Jaké sankce hrozí řidičům, kteří poruší paragrafy týkající se záchranných uliček? Ve správním řízení je to až 2500 korun, hotově na místě 2000 korun. Mnohem větší pokuty platí řidiči v Německu, kde z peněženky vytáhnou minimálně 200 eur (asi 5000 korun) a v Rakousku dokonce 726 eur (asi 18 tisíc korun). Naopak například v Itálii nebo v Chorvatsku není v zákoně jasně definovaná ani záchranářská ulička, ani tresty.

Zahraniční řidiči

I když se problematika záchranných uliček probírá poměrně často a BESIP vytvořil i vzdělávací animaci, podle hasičů ji řidiči stále neumějí nebo ji bojkotují. Naděje tu ale je.

„Sice jsme zaznamenali zlepšení po mediální kampani, ale spíše na straně řidičů osobních automobilů. Kamiony stále tvoří uličku minimálně. Další velký problém je, že i když řidiči uličku vytvoří, tak po projetí techniky ji opět hned uzavřou,“ řekla Novinkám mluvčí generálního ředitelství hasičského záchranného sboru Nicole Studená.

Foto: MD

Nový způsob utváření uličky pro záchranáře

Souhlasí s ní i mluvčí policejního prezidia s tím, že řidiči mají ještě nedostatky. „Ne vždy a ne každý řidič záchranářskou uličku ihned vytváří. Na tomto však mají negativní podíl i zahraniční řidiči, a to zejména zahraniční řidiči nákladních vozidel,“ vysvětlila Rubášová.

Řidiči se podle ní snaží svou chybu napravit až ve chvíli, když vidí a slyší houkající auto. „Následně zmateně a nebezpečně v koloně manévrují, aby umožnili vozidlům IZS bezpečný průjezd. Povinnost vytváření záchranářské uličky však postupně proniká mezi celou širokou veřejnost,“ vyjádřila naději na zlepšení mluvčí policie.

Připomněla však velmi nebezpečné chování některých šoférů, které se odehrálo kupříkladu v červenci na dálnici D7. Řidiči v dlouhé koloně vytvořili uličku, kterou však využili jiní drzí šoféři po svém. Obrátili auta a v protisměru dálnici opustili. Těmto „hrdinům“ hrozí pokuta až 10 tisíc korun, zákaz řízení a sedm bodů. Jejich jednání lze však kvalifikovat jako trestný čin obecného ohrožení.

Výběr článků

Načítám