Článek
Incident se stal 8. dubna na pražském okruhu, video z něj zastavený řidič zveřejnil na internetu.
Hasičský řidič jel ve Škodě Superb. „Tady je velkej problém totiž, když se jede na denní svícení normálně, to, že v tunelu nejste vůbec vidět,“ řekl řidiči s tím, že ho chtěl jen upozornit, nic víc.
Muž ve zhruba středním věku s křížkem na krku a modelářským tričkem se jménem leteckého esa Luftwaffe Heinricha Bartelse a vyobrazením jeho stroje Messerschmitt nakonec ukázal průkazku od hasičů. „Já se vám omlouvám teda,“ dodal.
Později se po dotazech zasílaných redakcí Novinek Generálnímu ředitelství Hasičského záchranného sboru (GŘ HZS) ukázalo, že muž je civilním zaměstnancem, konkrétně řidič. Za zmíněný incident dostal pokutu 2000 a ostatní řidiči podstoupili školení, že se takto nemají na silnicích chovat.
„V tomto konkrétním případě nebyly pro použití zvláštního výstražného zařízení splněny zákonem stanovené podmínky, a proto byla věc projednána ve správním řízení policií,“ sdělila k vyšetřování mluvčí hasičů Nicole Zaoralová.
Ostatní dotazy, jako koho tento řidič vozí a co bylo zrovna účelem jeho jízdy, ale nechala mluvčí bez odpovědi s tím, že vyjádření hasičů k případu je dostatečné.
Rovněž není zřejmé, kolik takových vozidel, tedy neoznačená škoda opatřená výstražnými světly, hasiči používají a k jakým účelům. Na to mluvčí hasičů také neodpověděla se slovy, že vyjádření je dostatečné.
Podle odborníka na bezpečnost a pravidla silničního provozu Romana Budského nemají obecně hasiči oprávnění k podobnému zastavování řidičů. „Co pán předvedl, bylo za hranou toho, co povoluje zákon. Sice se choval slušně, ale bylo to mimo jeho povinnosti,“ řekl Novinkám Budský.
Silniční expert narazil také na bezpečnost situace. Muž řidiče zastavoval na frekventovaném místě, navíc za tunelem, kde údajný problém s osvětlením vozu již pominul.
Hasič podle Budského vlastně vytvořil svým postupem ještě nebezpečnější situaci, když řidiče zastavil na tak frekventovaném místě, kde se kolem proháněla auta. „Rozhodně se nejednalo o krajní nouzi, bylo to neoprávněné zastavení,“ doplnil odborník.
Nejedná se o ojedinělý incident. Například moravskoslezská policie prověřovala postup policisty, který zastavil řidiče na dálnici D46 u Držovic na Prostějovsku kvůli údajnému překročení rychlosti, přičemž rychlou jízdu zjistil podle svého tachometru.
Případ mají na stole policistovi nadřízení. „Odbor vnitřní kontroly konstatoval nesprávný úřední postup. Věc byla předána k přijetí opatření nadřízenému služebnímu funkcionáři,“ sdělila Novinkám mluvčí policie Gabriela Pokorná. Podle služebního zákona lze udělit tresty jako písemnou důtku, snížení platu na určitou dobu, může to být ale i vyhazov od policie.
Podobný případ se dostal až k soudu, jedná se o kauzu zástupce velitele plzeňské zásahové jednotky Vladimíra Slavotínka (53), který podle státního zástupce slovně urážel a poté fyzicky napadl řidiče při kontrole v Plzni.
Generální inspekce bezpečnostních sborů řeší rovněž případ z Mělnicka, kde policista v soukromém autě zastavil řidiče a údajně po něm požadoval zaplacení pokuty.