Hlavní obsah

Spěchal, aby ušetřil pár minut, nakonec zabil člověka. Vinu si Tomáš ponese po zbytek života

Novinky, jdu

Nezodpovědné chování a snaha ušetřit čas kvůli práci vedly k tomu, že na neosvětlené křižovatce mimo vesnici, kterou prosvištěl osmdesátkou, srazil a na místě zabil člověka na kole. I když se tragická nehoda odehrála před více než 20 lety, vinu si Tomáš H. nese stále v sobě. O svůj příběh se podělil v rámci kampaně 13 minut, která varuje před nebezpečným chováním na silnicích.

Zpomal, dokud není skutečně pozdě. Příběh Tomáše H.Video: 13minut

Článek

„Na ten den toho bylo naplánováno moc a potřeboval jsem to za každou cenu stihnout. Naložil jsem a spěchal, protože jsem věděl, že na vrátnici mě pustí jen do tři čtvrtě na deset. Později bych to nestihl vyložit a druhý den bych nestihl další práci. Takže jsem jel na hranici svých možností a rychleji, než bylo povoleno zákonem,“ popsal Tomáš.

V osudnou noc před více než dvaceti lety s sebou vezl i dva spolujezdce. Křižovatku, která se stáčela do tvaru ypsilon, se rozhodl prosvištět ideální stopou v osmdesátce. I když nebyla křižovatka dobře osvětlená, Tomáš cestu dobře znal, a tak věřil, že to zvládne.

„V první chvíli jsem vůbec nevěděl, co se tam pohybuje, takže jsem šel zprudka na brzdy, bohužel už v tom okamžiku, kdy jsem šel na brzdy, tak jsem věděl, že nestihnu zastavit. Brzdná stopa měla sedm metrů. Hned jsem vystoupil a chtěl mu pomoct, jenže jsme ho nemohli najít. To tělo odletělo úplně jinam, než jsme čekali. Našli ho až hasiči se světly,“ vysvětlil.

Zpomal, dokud není skutečně pozdě. Rychlost v hlavní roli – rekonstrukce.Video: 13minut

O život tehdy připravil otce tří dětí, který směřoval na neplánovanou směnu do práce. Zemřel v okamžiku nehody, podle hasičů mu praskla srdeční aorta. „Začali ho oživovat a bohužel z něho teklo strašné množství krve. Příčinou smrti byla prasklá aorta, takže jak ho začali rozdýchávat, tak z plic tekla krev,“ vysvětlil.

Nejdříve si vinu nechtěl připustit

Ve vězení si Tomáš odseděl 10 měsíců a čtyři roky měl zákaz řízení. V první fázi si přitom celou vinu za nehodu nechtěl připustit. „V první chvíli jsem trest v podstatě ani nebral. Říkal jsem, že jsem měl mít spoluvinu na zavinění dopravní nehody, ale ne plnou vinu. Potom mi už nezbývalo nic jiného než říct, že ten chlap mohl žít, měl rodinu, děti a kvůli tomu, že já jsem udělal něco špatně, tak tu prostě není,“ přiznává dnes.

„Když si uvědomím, že jsem se snažil ušetřit pár minut, tak to rozhodně za ten úděl ztráty lidského života nestojí. I když je to dvacet let, tak je to pořád živé, v mé hlavě to pořád je a bude. Není to o tom, že jsem měl nehodu, že jsem dostal trest, který jsem si odbyl, tím to skončilo a jde se dál. Já s tím budu žít až do smrti,“ dodal.

Dokument varuje před nebezpečnou jízdou

Tomášův příběh byl představen v rámci dokumentu 13 minut Víta Klusáka, který vznikl ve spolupráci s Českou asociací pojišťoven a BESIP. Čas 13 minut představuje dobu, kterou průměrně řidiči ušetří na trase Praha–Brno při překračování povolené rychlosti o víc než dvacet kilometrů za hodinu.

Až 86 procent českých řidičů přiznává, že pravidelně překračují povolenou rychlost ve snaze ušetřit čas. Kampaň tak chce ukázat, že snaha získat pár minut navíc se nedá vynahradit ztracenými životy vlivem nezodpovědného chování řidičů na silnicích.

Výběr článků

Načítám