Článek
Všichni obžalovaní se zodpovídají z trestného činu obecné ohrožení. Zatím není jasné, zda budou vypovídat, protože v přípravném řízení většina z nich mluvit odmítla.
V každém případě lze očekávat, že hlavní líčení bude mít formu války znaleckých posudků a potrvá přinejmenším několik měsíců, spíše ale několik let. Novojičínský okresní soud hlavní líčení zorganizoval z kapacitních důvodů v největší jednací síni v kraji.
Obžaloba má 62 stran
Hlavní líčení začalo po půl deváté čtením obžaloby, která má 62 stran, pak přijdou na řadu výslechy obžalovaných. Hlavní líčení potrvá od pondělí do čtvrtka a potom ještě příští týden. Pak bude odročeno na další termín.
Vinu za tragédii nese podle závěrů policie deset obžalovaných, kteří se dají rozdělit do několika skupin. První tři obvinění inženýři jsou z firmy ODS – Dopravní stavby Ostrava, která byla generálním dodavatelem rekonstrukce mostu, jenž se zřítil těsně před mezinárodním rychlíkem. Firma nyní vystupuje pod názvem Eurovia CS.
Jde o Petra Janouškovce, který při rekonstrukci mostu zastával funkci vrchního stavbyvedoucího, Michala Fonioka, jenž ve Studénce pracoval jako mistr stavební výroby, a Jiřího Vlacha, samostatného projektanta této firmy.
Dalších pět obžalovaných je z firmy Bögl a Krýsl, která pro první firmu pracovala jako subdodavatel a odpovídala za manipulaci s mostní konstrukcí – obžalovaným je ředitel ostravského závodu firmy Miroslav Kovalík, šéf technického úseku Zdeněk Malý, vedoucí projektu Oldřich Magnusek, vedoucí montér Michal Adam, a Marek Krejčiřík, který ve funkci skupináře na stavbě zastupoval vedoucího montéra.
Devátým obžalovaným je živnostník Jiří Karásek, který na základě smlouvy o dílo pracoval pro firmu Bögl a Krýsl. Na stavbě ve Studénce obsluhoval hydraulické tažné a zvedací zařízení.
Osm lidí přišlo o život
Posledním obžalovaným je mostní technik Správy silnic Moravskoslezského kraje Ladislav Novický, který je viněn z toho, že porušil své povinnosti a nedostatečně kontroloval dění na stavbě.
Vlakové neštěstí se odehrálo 8. srpna 2008 na hlavním železničním koridoru mezi Ostravou a Olomoucí. Těsně před rozjetý mezinárodní rychlík se ve Studénce zřítil silniční most, který právě procházel rekonstrukcí. Při nehodě zahynulo osm lidí, dalších 95 cestujících bylo zraněno. Škoda je v obžalobě vyčíslena na 177 miliónů korun.