Článek
„Zatímco u jiných druhů kriminality se pachatelé stále zdokonalují a hledají nové triky a finty, u kapesních krádeží pachatelé většinou nic nového nehledají a zůstávají dlouhodobě u ověřených postupů,“ uvedl preventista kampaně Pozor na ně! Ladislav Beránek.
Na deseti plakátech jsou podle něj znázorněny negativní stereotypy chování lidí, kteří jimi k sobě poutají pozornost různých chmatáků. Kampaň na obrázcích ukazuje také riziková místa, postupy zlodějů a radí s prevencí. Policisté také jednotlivým druhům vymysleli i „latinské” názvy.
Například šmátralka tlačenicová s latinským názvem Smatrus grupus se vyskytuje v tlačenicích, kde se natlačí na oběť a ze zadní kapsy jí sebere peněženku. Loví podle policie ve skupinách a zaměřuje se především na muže. Lehkoživka nákupní (Parazitus shopus) se vyskytuje v prodejnách a obchodech a využívá nepozornosti nakupujících.
„Plakáty a vizuály se postupně objeví v policejních služebnách, v prostorách pražského magistrátu, v dopravních prostředcích a podobně,“ uzavřel Beránek.