Článek
O vývoji v případu ve čtvrtek informoval server Zdopravy.cz. Mluvčí pražského městského státního zastupitelství Aleš Cimbala serveru sdělil, že obviněný je stíhán kvůli obecnému ohrožení z nedbalosti.
Letoun letěl 22. srpna 2019 z řeckého ostrova Samos do Prahy. Letadlu přestal podle dřívějších informací během letu nad Egejským mořem fungovat levý motor, který se posádce nepodařilo znovu nastartovat. Stroj pak pokračoval v nižší letové hladině až do Prahy. Na palubě bylo 170 lidí.
Zbytečně riskovali, soudí expert o letu Smartwings s jedním motorem
Úřad pro civilní letectví krátce po události uvedl, že v případech, kdy se letadlu porouchá jeden z motorů, je obvyklým řešením nouzové přistání na nejbližším letišti. Jde především o preventivní postup pro případ, kdyby přestal fungovat i druhý motor.
Mluvčí zastupitelství nemohl vzhledem k probíhajícímu řízení, které je neveřejné, sdělovat podrobnosti, server Zdopravy.cz nicméně upozornil na zprávu Ústavu pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod (ÚZPLN), podle které pochybil kapitán letadla.
„Ústav dospěl k závěru, že rozhodnutím letět téměř celou trasu kvůli závadě na levém motoru dál bez nouzového přistání opakovaně chyboval kapitán letadla. V závěrečné zprávě ÚZPLN upozornil na celkem 21 pochybení kapitána letadla, který po tomto incidentu přišel o post šéfpilota aerolinky,” uvedl server.
Kapitán letadla Smartwings s porouchaným motorem udělal podle ústavu 21 chyb
Mezi pochybeními ústav zmínil ignorování oprávněného požadavku druhého pilota na urychlené snížení letové hladiny kvůli klesající rychlosti letounu po vysazení pohonné jednotky, čímž měl způsobit také stupňování stresu v posádce.
Pilot podle vyšetřovatelů rovněž zatajil technický problém řízením letového provozu v několika zemích. „Velitel letadla prý navíc do svého rozhodnutí doletět až do Prahy nezapočítal nepředvídatelné okolnosti a případnou nutnost doletět na jiné letiště,” zmínil server.