Hlavní obsah

Na tanvaldské zubačce zase nebrzdil vlak, projel čtyři stanice

Liberec

Už podruhé od začátku roku selhaly brzdy vlaku na ozubnicové železniční trati z Harrachova do Tanvaldu. Zatímco při lednovém incidentu projel vlak dvě zastávky, tentokrát to byly čtyři. Nikdo nebyl zraněn, ač vlak jel velmi rychle. Motorový vůz se vymkl kontrole ve čtvrtek po 17:00 a zastavil se až pod nejprudším kopcem v Desné.

Foto: Jan Beránek, ČTK

Tanvaldská zubačka měla už podruhé problémy s brzdami.

Článek

Místy jel rychlostí až 75 kilometrů v hodině, na trati je přitom povolená jen padesátka. Řekl to mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal. Nikdo z cestujících ani personálu se nezranil. České dráhy incident potvrdily a ještě v pátek nasadí na trať jiné soupravy.

Takzvaná tanvaldská zubačka je nejstrmější tratí v Česku, sklony se na ní pohybují až okolo šesti procent, což je proti ostatním českým tratím dvojnásobek. Kvůli tomu je také vybavená ozubnicí, jenže tu přestaly osobní vlaky využívat v 80. letech minulého století a jezdí po ní jako po každé jiné trati. Letos ale začaly problémy.

"Je to podobný případ jako v lednu, jen těch zastávek bylo víc," řekl Drápal. "V době události bylo ve vlaku sedm cestujících plus personál, naštěstí se nikomu nic nestalo," dodal.

Selhání opět postihlo vlak s motorovým vozem řady 843. Ten pochází z konce 90. let a je vybavený kotoučovou brzdou, která je považována za modernější, ale také bývá náchylnější na zanesení sněhem. Krom toho mají i brzdu elektrodynamickou, která funguje podobně, jako v autě brzdění motorem - vlak dokáže zpomalovat, ale ne zastavit. A právě jejich kombinace je problematická - když se používá elektrodynamická brzda, kotouče postupně chladnou a může se na nich usazovat led.

Chyba strojvedoucího

Na zubačce mají proto strojvedoucí nařízeno, aby v zimě elektrodynamickou brzdu nepoužívali a udržovali vyšší teplotu kotoučů. Při prvním incidentu začátkem ledna to podle předběžného vyšetřování strojvedoucí nedodržel a motorová souprava získala místy rychlost až 85 kilometrů v hodině. Trať je přitom konstruovaná maximálně na padesátku. Ve čtvrtek jel vlak o něco pomaleji, asi 75 kilometrů za hodinu.

Drážní inspekce teď bude řešit, jak opakování zabránit. Opatření má na výběr hodně - může jen upravit instrukce pro strojvedoucí, nebo naopak zakázat tomuto typu vozů jezdit po zubačce. V nejhorším případě by mohla i provoz celého typu zakázat a vyžádat si kontroly brzd.

Související témata:

Výběr článků

Načítám