Článek
Místy jel rychlostí až 75 kilometrů v hodině, na trati je přitom povolená jen padesátka. Řekl to mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal. Nikdo z cestujících ani personálu se nezranil. České dráhy incident potvrdily a ještě v pátek nasadí na trať jiné soupravy.
Takzvaná tanvaldská zubačka je nejstrmější tratí v Česku, sklony se na ní pohybují až okolo šesti procent, což je proti ostatním českým tratím dvojnásobek. Kvůli tomu je také vybavená ozubnicí, jenže tu přestaly osobní vlaky využívat v 80. letech minulého století a jezdí po ní jako po každé jiné trati. Letos ale začaly problémy.
"Je to podobný případ jako v lednu, jen těch zastávek bylo víc," řekl Drápal. "V době události bylo ve vlaku sedm cestujících plus personál, naštěstí se nikomu nic nestalo," dodal.
Selhání opět postihlo vlak s motorovým vozem řady 843. Ten pochází z konce 90. let a je vybavený kotoučovou brzdou, která je považována za modernější, ale také bývá náchylnější na zanesení sněhem. Krom toho mají i brzdu elektrodynamickou, která funguje podobně, jako v autě brzdění motorem - vlak dokáže zpomalovat, ale ne zastavit. A právě jejich kombinace je problematická - když se používá elektrodynamická brzda, kotouče postupně chladnou a může se na nich usazovat led.
Chyba strojvedoucího
Na zubačce mají proto strojvedoucí nařízeno, aby v zimě elektrodynamickou brzdu nepoužívali a udržovali vyšší teplotu kotoučů. Při prvním incidentu začátkem ledna to podle předběžného vyšetřování strojvedoucí nedodržel a motorová souprava získala místy rychlost až 85 kilometrů v hodině. Trať je přitom konstruovaná maximálně na padesátku. Ve čtvrtek jel vlak o něco pomaleji, asi 75 kilometrů za hodinu.
Drážní inspekce teď bude řešit, jak opakování zabránit. Opatření má na výběr hodně - může jen upravit instrukce pro strojvedoucí, nebo naopak zakázat tomuto typu vozů jezdit po zubačce. V nejhorším případě by mohla i provoz celého typu zakázat a vyžádat si kontroly brzd.