Článek
Tato část kauzy se týká centra Čapí hnízdo, jež si od firem holdingu Agrofert, který patří do svěřenských fondů premiéra Andreje Babiše (ANO), přišlo za inzerci na 272 milionů korun, přičemž Agrofert si díky tomu snížil daňové odvody. S informací o prodlouženém vyšetřování přišel v pátek server iRozhlas.cz.
Lhůta na vyšetřování se v tomto týdnu prodloužila také u případu padesátimilionové dotace na stavbu farmy Čapí hnízdo, v němž je z dotačního podvodu obviněn premiér Andrej Babiš (ANO) a jeho někdejší poradkyně Jana Nagyová (dříve Mayerová).
Čapí hnízdo dostalo od Agrofertu za reklamu přes 270 milionů
Dozorující státní zástupce v úterý věc vrátil policii k doplnění vyšetřování zejména o výslechy svědků. Lhůtu pro zajištění důkazů stanovil do 17. září.
Agrofert patří do Babišových svěřenských fondů, Babiš i Nagyová vinu odmítají. Reklamu zadávanou Agrofertem farmě Čapí hnízdo policie prověřuje od prosince 2018, dosud nebyl nikdo obviněn. Podezřením na daňový únik se kriminalisté začali zabývat při vyšetřování možného dotačního podvodu.
Podezření poprvé zmínil v roce 2014 německý finanční úřad, který měl o platbách za údajnou reklamu německé pobočky Agrofertu u farmy Čapí hnízdo pochybnosti. Němci podle portálu Echo24.cz informace předali oficiálně českým kolegům z finanční správy. Ministerstvo financí, pod nějž finanční správa spadá, tehdy vedl Babiš.
Babiš v moři až za 50 tisíc, Fiala s míčem za tisícovku. Strany utrácejí za reklamy na Facebooku miliony
„Na základě aktuální informace mohu uvést, že nově stanovená lhůta pro skončení prověřování je do 31. prosince 2021," uvedl na dotaz serveru iRozhlas.cz mluvčí Městského státního zastupitelství v Praze Aleš Cimbala.
Kriminalisté se zabývají podezřením, že suma 272 milionů korun v letech 2010 až 2013 ve skutečnosti nešla na reklamu, ale pomáhala farmě splácet úvěr a Agrofertu snížit si daně.
Policie má v kauze Čapí hnízdo vyslechnout Babiše mladšího
V červenci 2019 kriminalisté případ posunuli do další fáze a zahájili trestní řízení. „Prověřování se týká období více let, kdy jsou průběžně vyhodnocovány všechny získané poznatky," cituje server Cimbalu.
Ve věci se také čeká na výsledek znaleckého zkoumání. Ukázat by mělo především to, zda ceny za reklamu nebyly předražené.