Článek
V jízdárně valtického zámku v deseti ročnících sympozia Velký Formát umělci ze šesti zemí vytvořili kolem stovky pláten. Sympozium se uskutečnilo ve dvou vlnách, pět ročníků v letech 1992 až 1996 a dalších pět mezi lety 2001 až 2005.
Případ zničených obrazů pak odstartoval v březnu 2014, kdy se do Valtic vypravil malíř Vladimír Franz, aby zkontroloval a vybral díla, plánovaná k vystavení na jeho výstavě v Moravském Krumlově na Znojemsku. Plánoval, že se dominantou akce stane jeho obraz s názvem Madona nesená mravenci. Obrazy nenašel, a tak volal hlavního organizátora Jana Pospíšila.
„Když jsme tam přijeli, obrazy jsme na jejich místě nenašli. Až v dalších prostorách jsme objevili rám, na kterém jsem poznal zbytky mého obrazu. Celkem jsme našli zbytky osmnácti rámů,“ uvedl před soudem hlavní organizátor deseti sympozií Velký formát Jan Pospíšil.
Policie, kterou přivolal kastelán, při šetření případu napočítala osmapadesát zničených obrazů, jejichž hodnotu znalec vyčíslil na 4,66 milionu korun. Mezi poškozenými figuruje na prvním místě právě Pospíšil, který tvořil na všech deseti ročnících. V jeho případě podle posudku škoda činí 796 tisíc korun.
„Plátna jsme na zámku měli uložené na základě smlouvy s vedením Národního památkového ústavu,“ tvrdil soudu Pospíšil s tím, že podle potřeby některá putovala po výstavách.
Kastelán už se měl ve výpovědi přiznat
„Ničeho jsem se nedopustil. Zásadně popírám, že bych nařídil likvidaci děl. Obrazy, kvůli kterým stojím před soudem, vznikly v době před mým nástupem na zámek. Já jsem funkci převzal 1. března roku 2008 a při třech inventurách, které se přitom musely uskutečnit, se předával mobiliář a taky veškeré smlouvy. Při žádné z nich, ani při pravidelných každoročních inventurách, se žádná díla neobjevila,“ řekl kastelán s tím, že nikdy nepřevzal ani smlouvu, která by řešila jejich uskladnění.
Soudkyně Helena Slunská ale připomněla jeho vlastní výpověď před soudcem, který měl rozhodovat o uvalení vazby. Kastelán se po pobytu v cele před soudcem přiznal ke zničení obrazů a vzal vinu na sebe. „Bylo to poprvé, co jsem byl za mřížemi. Byl jsem tehdy ve stresu,“ reagoval Tlusták. Připomněl, že i obrazy z první vlny sympozií, které jsou vystaveny na zámku, se do evidence dostaly teprve poté, co policie začala řešit zničení části pláten.
Kastelána případ stál místo, z funkce byl odvolán a ze služeb Národního památkového ústavu odešel na dohodu. S jeho jménem je ale spojených nemálo aktivit, které odstartovaly růst zájmu o zámek. Mimo jiné i příprava rekonstrukce zámeckého divadla. V archivech Lichtenštejnů studoval historické fotografie a upravil podle nich podobu interiéru zámku.