Přijde více mutací koronaviru a budou odolnější, varují vědci

Novinky, Filip Šára

Američtí vědci varují, že nás čeká více zmutovaných a odolnějších, tedy lépe se šířících variant viru SARS-CoV-2. Celosvětový nárůst 700-800 tisíc případů za den (a téměř 230 tisíc jen v USA) totiž přináší větší šanci virovým mutacím, aby porazily imunitní systém u lidí s chronickými infekcemi, tvrdí odborníci.

Ilustrační obrázek

Vědci logicky vysvětlují, že čím více nákaz koronavirem na celém světě existuje, tím více variant viru se objeví. S více případy se ty další navíc mohou stát chronickým, déle se projevujícím onemocněním, což viru dá příležitost mutovat způsoby, které mu pomohou infikovat lidské buňky a porazit imunitní systém.

Ve Spojených státech se například potýkají s kmenem označeným 20C-US. Vědecký tým ze Southern Illinois University v Carbondale vystopoval nejranější výskyt nové varianty 20C-US do května 2020 v Houstonu v Texasu. Varianta sama nese několik mutací, včetně S-proteinu, který virus používá pro vstup a infikování lidských buněk. Předpokládá se, že 20C-US může být v současné době nejdominantnější variantou koronaviru v USA.

Údajná česká mutace je u nás i v Polsku už od podzimu

Koronavirus

Sekvenování genomu 57 000 amerických vzorků nahraných do databáze GISAID (globální registr, který poskytuje otevřený přístup ke genomovým datům chřipkových virů a koronaviru odpovědným za pandemii - pozn. red.) odhalilo nárůst nové varianty v červenci. Mezi 1. listopadem a 31. prosincem tým zjistil, že 20C-US tvořily téměř 50 procent všech sekvenovaných genomů v USA. Varianta se nicméně významně nerozšířila do dalších zemí.

V krátkém časovém intervalu tak měli američtí vědci hned tři domácí „supercovidové” varianty - kromě té výše popsané navíc vědci z Ohia pod vedením biochemika Keitha Gagnona oznámili první objev dvou jiných domácích variant: jedné prakticky totožné s variantou, která se objevila ve Velké Británii, a druhé zcela jedinečné pro USA a dominující v hlavním městě státu Ohio Columbus.

WHO: Rychlé šíření zmutovaného koronaviru v Evropě je alarmující

Evropa

Odborníci tak upozorňují, že svět by se měl připravit na mnoho dalších, které se objeví v zemích po celém světě. Vědci věří, že čím více lidí dostane koronavirus, tím více těchto vysoce infekčních variant se objeví.

Samotná varianta 20C-US byla dále hlášena i v jiných zemích - včetně Austrálie, Izraele, Mexika, Nového Zélandu, Polska, Singapuru, Tchaj-wanu a Thajska, ale jen na nízké úrovni.

Mutuje v jednom hostiteli?

„Moje - vysoce spekulativní! - hypotéza je, že vznik těchto variantních virů nastává v případech chronické infekce, během níž imunitní systém vyvíjí velký tlak na virus, aby z něj unikl - a virus činí to samé úsilí, aby se mohl do buněk snadněji dostat,” napsal na svém Twitteru lékař Trever Bradford ze Střediska Freda Hutchinsona pro výzkum rakoviny v Seattlu.

Slabší imunitní systém umožňuje viru zůstat v těle po delší dobu, během níž s ním imunitní systém bojuje. Virus se tím ale může učit lépe přežívat.

U deseti českých pacientů je podezření na britskou mutaci

Koronavirus

„Očekává se další nárůst mutací, protože dochází k větší cirkulaci viru - a tím i k větší pravděpodobnosti výskytu mutace,“ shrnul podle serveru The Daily Mail epidemiolog Ali Mokdad z Washingtonské univerzity v Seattlu.

„A když jsou lidé infikováni po dlouhou dobu, dává to viru příležitost mutovat ve stejném hostiteli,” vysvětlil Mokdad.

Podotkl, že vědci mají podezření, že tak vznikla tzv. britská varianta pojmenovaná B117. „Osoba, která byla infikována po dobu 12 dnů, byla tím, kdo celou věc zahájil,“ zmínil, byť zatím jde jen o teorii čekající na potvrzení.

V Česku je britská mutace viru, může ji mít až 10 procent nakažených

Tato mutace už je oficiálně potvrzená i v Česku.

Bylo by snižování očkovacích dávek chybou?

Zřejmě nakažlivější varianta B117 se stala dominantní ve Velké Británii. Podobné varianty se objevily v Jižní Africe, Brazílii a USA. Američané tedy mají nyní dvě další hlavní varianty. Zatím se zdá, že jsou všechny nakažlivější, ale ne smrtelnější. Vědci si myslí, že vakcíny proti nim budou fungovat, ale to je klíčová otázka, která se nad námi stále vznáší.

Ohroženým stačí jedna dávka vakcíny. Ale hlavně rychle, nabádá imunolog Thon

„Proto je debata o snížení dávky vakcín či pouze podání první dávky velmi, velmi nebezpečná,“ soudí Mokdad.

„Nechceme, aby si tento virus na něco - v malých dávkách - zvykl a aby si vytvořil vlastní imunitu. Chceme mít jistotu, že jakmile koronavirus přijde do styku s těmito protilátkami, prostě se (virus) brzy ztratí," prohlásil.

Svět bude žít s koronavirem navěky, řekl šéf firmy Moderna

Amerika

Zmíněné chronické infekce nemoci covid-19 (nezaměňovat s dlouhodobými příznaky, které mohou přetrvávat měsíce po nákaze, když už se pacient infekce zbavil) mohou trvat týdny či výjimečně též měsíce a nejčastěji postihovat lidi se slabým imunitním systémem.

Vlastní gól imunitního systému. Studie potvrdila, proč má někdo covid těžký a dlouhý