Hlavní obsah

Distribuce vakcíny proti koronaviru by vyžadovala 8000 Boeingů 747

Novinky, Alex Švamberk
Montreal

Bezpečná distribuce vakcíny proti nemoci covid-19 bude „největší výzvou v letecké dopravě”, uvedla Mezinárodní asociace leteckých dopravců (IATA). K jejímu transportu do všech zemí by byl zapotřebí prostor odpovídající ekvivalentu 8000 velkokapacitních letadel Boeing 737 Jumbo Jet.

Foto: Boeing

Boeing 747-8F aerolinek All Nipon Cargo

Článek

„Bezpečné dodání vakcíny proti covidu-19 bude pro globální vzdušnou nákladní dopravu misí století. A nemůže se provést bez opatrného předchozího plánování. Na to je čas právě teď,“ uvedl výkonný ředitel IATA Alexandre de Juniac.

„Rozsah přepravy bude enormní. Poskytnutí jedné dávky pro 7,8 miliardy lidí by vyžadovalo kapacitu 8000 nákladních Boeingů 747,“ dodal de Juniac. Celkem bylo přitom vyrobeno jen 225 nákladních Boeingů 747 všech verzí.

AstraZeneca pozastavila testy vakcíny na covid-19. Dobrovolník nevysvětlitelně onemocněl

Koronavirus

„Pozemní přeprava pomůže zejména v rozvinutých zemích s místní výrobní kapacitou (pro produkci vakcín). Ale vakcíny nemohou být dodány po celém světě bez výrazného využití letecké přepravy,“ řekl de Juniac. IATA sdružuje 280 leteckých dopravců z celého světa, kteří zajišťují přes čtyři pětiny objemu pravidelné letecké dopravy.

Zátěž na dopravce by však mohlo snížit zapojení armádních letadel.

„I když budeme předpokládat, že polovina z potřebných vakcín se bude transportovat po zemi, nákladní letecká doprava bude stále čelit největší jednorázové dopravní výzvě,“ uvedl de Juniac.

Očkování proti covidu: Ohroženým a vládě to uhradí stát, ostatní by si zaplatili

Koronavirus

Letecká přeprava vakcín bude klíčová zejména v případě některých zemí v jihovýchodní Asii a Africe, které nemají vlastní továrny na jejich výrobu. IATA ale uvedla, že doprava do afrických zemí by byla aktuálně nereálná kvůli nedostatku dopravní kapacity vzhledem k velikosti kontinentu.

Mnohé letecké společnosti se sice během pandemie přeorientovaly na dopravu nákladů, ale ne všechny stroje jsou vhodné pro dopravu léků. Většina vakcín vyžaduje skladování při teplotě dva až osm stupňů Celsia. Některé ale potřebují být zamrazeny. „Dobře známe procedury. Co potřebujeme, je zvětšit jejich požadovaný rozsah,“ uvedl ředitel odboru nákladní dopravy IATA Glyn Hughes.

U Jevan se bude vyrábět ročně miliarda složek pro novou vakcínu proti covidu

Koronavirus

Doprava vakcín navíc potřebuje „až vojenskou přesnost“ a bude vyžadovat, aby byla na letištích chladírenská zařízení pro jejich skladování. „Vakcíny jsou velmi cenné zboží. Musí být zajištěno, že se dodávky zabezpečí před manipulacemi a krádežemi,“ dodala IATA. Už teď naléhá na vlády, aby nyní naplánovaly přepravu a byly připraveny na to, až budou vakcíny schváleny a vyrobeny.

Zatím žádná vakcína ještě schválena není, protože ještě neproběhly všechny klinické zkoušky. Testy slibné britské vakcíny z oxfordského Jennerova ústavu musely být pozastaveny kvůli reakci jednoho z testovaných.

Otázkou je také náběh výroby vakcín a nedostatek výrobních kapacit, takže tlak na leteckou dopravu nemusí být až tak enormní.

Výběr článků

Načítám