Článek
Do pilotáže poradenství se od září 2019 do konce roku zapojují vybrané školy, spolupracující při ověřování systému intenzivní podpory. Po pilotním otestování se možnost online poradenství v oblasti strategického řízení a plánování otevře všem základním, mateřským, ale i středním školám v ČR.
„Spuštění poradenství představuje další důležitý milník našeho projektu. Vytvořili jsme znalostní databázi, která jako nová vyhledávací platforma integruje na internetu všechny relevantní informace, a upravili jsme stávající helpdesk NIDV tak, aby v maximální možné míře vyhovoval potřebám členů vedení škol a dalším zájemcům o konzultace. Systém bude navíc garantovaný, tazatelé si mohou být jisti, že všechna nabízená doporučení budou po odborné a věcné stránce prověřována,“ říká projektový manažer SRP Petr Valenta a doplňuje, že v budoucnu by mohl být systém obohacen o poradenství k problematice tzv. místního akčního plánování rozvoje vzdělávání v územích, což je oblast představující druhý pilíř aktivit projektu.
Všechny české školy tak budou mít díky nově spouštěné formě poradenství možnost dozvědět se informace o celém cyklu strategického řízení a plánování, jeho metodách, nástrojích a předpokladech pro jeho zavádění do života školy.
I když se jim, na rozdíl od zapojených škol, nedostane osobní podpory od konzultantů působících přímo ve školách, odborní poradci a experti SRP budou školám prostřednictvím systému online poradenství plnohodnotně nápomocni, nejen pokud jde o metodiku stanovení přednostních oblastí rozvoje školy, ale také při sestavování příslušných strategických dokumentů a vyhodnocování pokroku v zavádění strategických cílů.
Strategické řízení v praxi
Vybrané české školy se začaly učit strategicky řídit a plánovat na podzim roku 2017. Tehdy do projektu vstoupilo 17 škol z celé ČR. O rok později, v září 2018, pracovníci projektu rozšířili nabídku a začali poskytovat exkluzivní služby konzultantů rozvoje škol dalším 49 školám. Tyto školy se nyní nacházejí v tzv. druhém roce cyklu intenzivní podpory. V současné době se do projektu zapojuje 28 škol, které budou zpracovávat své strategické plány.
Pokud jde o samotnou podporu, je rozdělena do čtyř fází, které zhruba odpovídají školním pololetím. V prvním pololetí stanoví ředitelé ve spolupráci s konzultanty a pedagogickým sborem oblasti, ve kterých se škola potřebuje nebo chce rozvíjet. Následuje sestavení priorit a cílů, které budou přehledně popsány v tzv. strategickém plánu rozvoje školy.
Jednotlivá opatření pro dosažení těchto cílů, včetně harmonogramu a způsobů ověření, budou upřesněna ve školním akčním plánu. Ve druhém školním roce pak školy svůj akční plán uskuteční a vyhodnotí. To vše s metodickou podporou konzultantů, ale také mentorů, koučů a dalších odborníků, kteří budou pomáhat s řešením specifických potřeb škol.
Odborníci z projektu SRP považují za důležité, aby se systém po ověření přenesl do standardní nabídky podpory vedení škol. Cílem projektu je proto motivovat zapojené ředitele, aby zkušenosti nabyté v průběhu intenzivní podpory dále předávali svým kolegům. Osobní přístup a možnost zažít úspěch, tedy principy, na kterých je intenzivní podpora postavena, mohou postupné sdílení a vzájemnou kolegiální podporu mezi řediteli efektivně stimulovat.
Autor: Lukáš Pfauser