Článek
Kdo si chce teď koupit ojeté auto, měl by si dávat dobrý pozor na to, jestli opravdu ví, za co chce zaplatit. Co vše se aktuálně na trhu děje?
Kvůli pandemii koronaviru a propadu tržeb obchodníků teď hrozí podvody častěji než dříve, navíc ve větší míře dochází k podvodům i u mladých a zánovních ojetin. Nejčastěji se jedná o zatajování havárií a poškození, skutečného kilometrového nájezdu, roku výroby, ale také skutečné země původu. Nyní se navíc častěji u jednoho auta vyskytuje i více nešvarů zároveň. Vychází to z dlouhodobých zkušeností společnosti Cebia, která letos už 30. rokem pomáhá motoristům bojovat proti nekalým praktikám na trhu prodávaných ojetých aut.
„Bohužel naše zkušenosti jsou takové, že se zatajuje přes 90 % havárií, třetina aut má stočený tachometr a poměrně často se lze setkat také s tím, že u vozu není v inzerci uvedený správně rok výroby, ale místo něj je uvedený rok první registrace. A v době protipandemických opatření, kvůli kterým se prodejcům snížily zisky, podvodů ještě přibývá,“ říká Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia s tím, že by chtěl lidi varovat, aby si v této době dávali při pořizování ojetého vozu ještě větší pozor na případné podvody.
Prodejce přiznal problém? Pozor na další skryté vady!
Na Cebii, která na webových stránkách www.zkontrolujsiauto.cz provozuje systém AUTOTRACER na kontrolu historie ojetých vozidel, se nyní častěji obracejí i lidé, kterým prodejce například přiznal havárii, ale neřekl jim o stočeném tachometru. „Příkladem může být majitel jednoho Seatu Alhambra, který jej zakoupil jako dovezené z Německa v roce 2015. Prodejce v tomto případě sice přiznal předchozí havárii a opravu, ale nezmínil se o úpravě stavu km na tachometru o několik desítek tisíc km směrem dolů. To se majitel vozu dozvěděl až letos poté, co se snažil vůz prodat a zájemce si ho prověřil v našem systému AUTOTRACER. Je proto důležité nespoléhat se jen na to, co řekne prodejce, ale snažit se o voze získat co nejvíce informací. Kromě zbytečně utracených peněz pak vzniká také problém při případném prodeji vozidla,“ zdůrazňuje Pajer.
Kupující nechtějí slevit ze svých nároků, prodávající jim vycházejí vstříc podvody
Podvodům nyní více než dříve nahrává fakt, že desítky procent kupujících omezují prostředky na pořízení vozu, ale zároveň tito lidé nejsou příliš ochotni vzdát se svých představ o vozu, tedy zpravidla požadovaného roku výroby či počtu najetých km. Někteří prodejci se tak pomocí stáčení tachometrů či neuváděním skutečného roku výroby snaží naplnit očekávání zákazníků a zároveň navýšit své zisky.
Podvody jsou kvůli koronaviru častější i u mladých ojetin
„Podvody tu byly, jsou a budou vždy, v poslední době se však s nimi častěji setkáváme i u mladých ojetin,“ vysvětluje Pajer. Například uvedením roku první registrace místo výroby může prodejce na mladším voze vydělat nižší desítky tisíc korun. Ačkoli je většina aut vyrobena a registrována ve stejném roce, někdy je rozdíl mezi těmito daty rok, ale i několik let. Omladit vůz tímto způsobem je pro prodejce lákavé zejména u aut, která byla vyrobena na konci roku a zaregistrována na počátku následujícího. Rok výroby navíc není uvedený ani v technických průkazech, ze kterých se kupující dozví jen datum první registrace.
„Chtěli bychom, aby si lidé uvědomili rizika, která na ně číhají. V posledních týdnech se setkáváme i s podvody, které nás samotné překvapí,“ říká Pajer. Příkladem toho, jak se podvádí i při prodeji zánovních ojetin, je například velmi pěkně vypadající Nissan Qashqai s naftovým motorem prodávaný na slovenském inzertním portálu. Vůz z roku 2019 má bohatou výbavu, najeto 18 900 km a prodávající jej nabízí za 14 999 € (cca 390 000 Kč). „Na první pohled velmi dobrá nabídka, která neušla ani jednomu našemu slovenskému zákazníkovi. Těsně před koupí vozidla se rozhodl prověřit si jeho historii v systému AUTOTRACER a nestačil se divit, jaké auto si málem přivezl domů. Dozvěděl se, že auto nepochází ze Slovenska a že bylo v květnu 2020 výrazně poškozeno v Polsku, přičemž pojišťovna vyčíslila opravu vozidla minimálně na 48 705 PLN, tj. necelých 280 000 Kč. O poškození ani následné opravě nepadlo dle zákazníka ze strany prodejce ani slovo,“ říká dále Martin Pajer.
Prověřovat je třeba i zánovní vozy
Před koupí vozidla je vždy důležité znát jeho celou historii, v opačném případě se můžete stát obětí podvodníka. Systém AUTOTRACER od společnosti Cebia, v němž se dá historie tuzemských i dovezených vozů prověřit na www.zkontrolujsiauto.cz, obsahuje více než miliardu záznamů. Data do něj poskytují pojišťovny, autobazary, autorizované i neautorizované servisy a pneuservisy, výrobci a importéři, policie, finanční instituce či například inzertní a aukční portály z ČR i zahraničí. Lze se tak včas dozvědět, zda nemá auto stočený tachometr, zda nebylo havarované a případně jaká vznikla škoda, jaký je skutečný rok jeho výroby a rok registrace, pro jakou zemi bylo vyrobeno, zda není hlášené jako kradené či zda není zatížené leasingem, jakou má výbavu dle výrobce, zda, jak a za kolik bylo inzerované a případně lze vidět i jeho fotografie ať už jako bouraného auta, nebo nabízeného k inzerci.