Článek
Vážené dámy, vážení pánové,
Co říci ve vyhrazených patnácti minutách? V době, kdy se k inkluzi vyjadřuje kdejaký politický tajtrdlík, cítící politickou a ekonomickou příležitost.
Jak na straně vládní nomenklatury a navazujících struktur: Tedy jedinec, který vyhledává pochvaly evropských orgánů a organizací, je rád zaštítěn mediální většinou. Často člověk, který má rád prst na tepu (a dotacích) doby. Často člověk štítící se obyčejné učitelské práce.
Tak naopak cítí příležitost i opoziční politici, kteří rychle zaznamenali, že podobné pomatené ideologické projekty (jako inkluze) jsou drtivou většinou odmítány prostými učiteli jak ze speciálek, tak z normálních škol.
Do prvního tábora nepatřím a nikdy patřit nebudu, do druhého patřím jen potud, že jako učitel rovněž odmítám pomatené ideologické projekty.
Projekty, které nemají logiku, ale zato spoustu obětí. Tak jako se na Západě (a začínáme u nás) nesmyslně ničí dětské domovy, které dostaly nálepku napůl koncentračních táborů, tak se ničí školy, které se věnují dětem, co potřebují speciální přístup. Obětí jsou speciální pedagogové, kteří by si za svou bohulibou a špatně placenou práci zasloužili jít do nebe a místo toho jsou z nich pomalu zločinci, co nechtějí umožnit dětem lepší zítřky. Obětí jsou děti ze speciálních i normálních škol. Obětí je daňový poplatník, neboť celý projekt bude stát miliardy. Kdo tím získá, jsou ti, co o inkluzi už 10 let dělají semináře, masírují novináře a veřejné mínění a jsou přisátí na školském systému jako cizopasný element.
Že se mají i lidé s handicapy začlenit do společnosti – samozřejmě že ano! Že jsou její součástí – jistěže. Ale z toho nikterak nevyplývá, že je potřeba zničit instituce, které jim takovéto začlenění usnadňují a pomáhají jim.
Vždyť se na věc podívejme reálně. Přijedete na speciálku, a co vidíte? Většinou s láskou vedenou školu. Vždyť tady ta radost z pokroku žáků přichází pomaleji, někdy pokrok není velký. Vidíte spokojené děti – většina z nich se následně vyučí a normálně pracuje. Jsou začleněni do společnosti.
Teď od září budou muset "po novu" místo třeba 6 hodin praktického vyučování, mít normální vzdělávací program, například 3 hodiny angličtiny (přitom ty děcka dojdou jedině k nejnižší "kompetenci" – "pozná, že se jedná o cizí jazyk". Komu tohle prospívá?
Komu prospívá ničení tradičních povolání a oborů?
Nebuďte naivní. Lidé jako ministryně Valachová (ale ta je jen nastrčeným bílým koněm) skutečně chtějí zničit speciální školy a práci speciálních pedagogů. Chlácholení, že se speciální školy rušit nebudou, akorát tedy musí nově vyučovat podle normálního vzdělávacího programu – asi bystřejší člověk prokoukne. To je podobné jako by vláda z nějakého důvodu chtěla zničit holiče, ale protože by nechtěla velké protesty, tak „všechna holičství mohou od září dál fungovat a mohou se jmenovat holičství“. Jen tedy, což nebudeme vykřikovat do světa, se v těchto provozovnách už nesmí používat nůžky a holicí strojek.
Nebuďte naivní – toto tažení se chystá dlouho. Proto nemají speciální školy přístup k evropským dotacím. Proto na většině z nich jsou mzdy ořezány výlučně na tarify. Proto je příchod každého žáčka, čím dál formálně komplikovanější a komplikovanější.
Ale, přitom, a vy to víte ještě lépe než já – existují bohužel děti, které potřebují ve vzdělávání speciální přístup, pomalejší, jednodušší. České školství v tom má výbornou tradici. Tu teď zničíme a k dětem v normální škole postavíme 18letého asistenta s 14denním kurzem?
Nemusím na tomto fóru mluvit dál, argumentů bychom snesli společně spoustu.
Ale jistě se ptáte proč tohle všechno, kdo to organizuje, komu to prospívá, proč zrovna vy ze speciálek?
Odpověď je jaksi politická. Nová levice (USA, Evropa) již neútočí na továrníky a majitele výrobních zdrojů – jako levice klasická (19. a 20. století). Ale také by chtěla vybudovat nějaký jiný, nový a „lepší“ svět. V cestě jí stojí klasické instituce a hodnoty jako národy, tradice, rodiny, školy, kde se vzdělává. Proto útočí na národy a podporuje Evropskou unii či jiné globální a meziplanetární organizace. Proto jásá nad příchodem miliónů migrantů do Evropy. Proto jsou její výspou norské organizace rozhodující o dětech, nadřazené biologickým rodičům. Proto potřebují, aby mladí lidé chodili všichni do školy od 5 (ideálně od dvou) do 26 let či déle. Aby vznikl nepřehledný galimatyáš, kde vládne nihilismus, kde nejde o vzdělávání, ale kde se školy dají využít k ovládání společnosti a ideologickému masírování.
Bez skrupulí k těmto cílům využijí děti s mentálními handicapy, bez skrupulí zlikvidují speciální školství. Nebuďte naivní.
Ale řekněme si jasně, že lidé podporující ničení speciálních škol si ponesou životem velkou vinu. Věřím, že jim to spočítá někdo dřív než až vyšší spravedlnost.
(drobně kráceno)
Václav Klaus ml.
Absolvoval Přírodovědeckou fakultu UK. Přes 20 let působil na půdě gymnázia PORG jako učitel, zástupce ředitele a ředitel (15 let). Pod jeho vedením se gymnázium stalo nejúspěšnější střední školou ve výsledcích státní maturity a dalších žebříčcích a rozšířilo se o další dvě pobočky v Praze a Ostravě.
Založil Asociaci aktivních škol (sdružuje přes 100 českých škol). Je autorem mnoha odborných článků, dvou matematických učebnic a dalších knih (publicistika, školský systém).
Od roku 2014 publikuje pondělní komentáře na Novinky.cz.
Vede jeden z největších českých šachových klubů a dosud aktivně závodí na kole.
Na podzim 2017 byl zvolen poslancem za ODS, 16. března 2019 byl ze strany vyloučen. Nyní je poslancem za hnutí Trikolóra.
Více se dočtete na osobním webu autora vkml.cz