Hlavní obsah

KOMENTÁŘ: Motory Volkswagen jsou výborné a Blanka taky - Václav Klaus ml.

Novinky, Václav Klaus ml.

Nevím, jestli to máte, vážení čtenáři, stejné, ale já čím dál více při sledování okolního světa a médií nevěřím vlastním očím. Mám skoro vždy opačný názor, než co mi vysvětlují z obrazovky či monitoru, že si mám jako myslet. Na skoro všechny jevy.

Foto: Právo

Václav Klaus mladší

Článek

Z hlediska automobilismu třeba největší zlo za posledních deset let na území Prahy měl být tunelový komplex Blanka, z celosvětového hlediska pak aktuálně „podvodné“ motory Volkswagen (a Škoda), které v provozu nesplňují nejnovější a nejtvrdší emisní limity, ale při kontrolách pomocí triku ano.

„Blanka zhoršila dopravu v Dejvicích“. „Blanka nic nevyřeší, protože ….“ „Blanka někde situaci zlepšila, někde zhoršila“. „Byla pekelně předražená.“ A tak všelijak podobně.

Poslední dobou kvůli opravám kolabuje doprava v Brně a okolí, ale jinak obyvatelé všech měst republiky po městech jezdí, nikoli stojí. S výjimkou hlavního města.

Praha je velká, velmi kopcovitá (král Zikmund by mohl vyprávět), rozpůlená řekou (na severu města chybí jakýkoli most a asi bude chybět navěky) a uprostřed má velké historické centrum, které je neprůjezdné.

Všude na světě se městská doprava řeší pomocí okruhů vnitřního a vnějšího, které urychlují místní dopravu po městě a tranzitní dopravu vedou úplně mimo.

V Praze místo toho byla magistrála se semafory, vedoucí prostředkem, a jinak pár nesourodých kousků vnitřního (Jižní spojka) a vnějšího okruhu (taky spíš jih). Praha má minimum velkých ulic a silnic (na rozdíl třeba od Vídně, Hradce či jiných měst ležících na rovině), každou chvíli dopravní kolaps, jinak nekonečné popojíždění.

Ale teď byl po spoustě let konečně dokončen skoro kompletní vnitřní okruh, tedy jeho západní část. Navíc pod zemí, tedy ekologicky ukrytá. A já se cítím jak v nějaké jiné časoprostorové dimenzi. Od Chuchle do Troje (z úplného jihu na sever města) projedete ve dne 15 kilometrů normálně sedmdesátkou, bez jediného semaforu. Dvanáct minut. To dřív šlo tak možná vrtulníkem, jinak 30, 40 minut nebo taky přes hodinu. Na nábřeží i v centru je volněji, Malá Strana je průjezdná, auta tu nejsou. Zkrátka jako když smrtelně nemocnému kardiakovi udělají by-pass.

Kdo to může kritizovat?

Podobně nechápu kritiku Volkswagenu. Privatizace Škodovky Volkswagenem znamenala jednoznačný úspěch a Škodovka je taky v úplně jiné dimenzi, než když jsem byl kluk. Z hlediska celosvětového prodeje i z hlediska kvality aut. Zvlášť ty silnější diesely, o které právě jde, jsou světovou špičkou v poměru cena/výkon, výkon/spotřeba, spolehlivost, trvanlivost…

Nikdy jsem neměl jiné auto než škodovku. A ten německý dieselový dvoulitr je prostě motorový zázrak. Kdo šetří, dokáže s ním jet za 5 litrů (s fakt velkým autem). Kdo pospíchá přes Německo – pojede 200 jako nic. Kdybych si jako patriot nekupoval česká auta, jistě bych si koupil německé.

A že němečtí inženýři udělali motor, který dokonce automaticky pozná „ekologa“ a chová se jinak při testu a jinak normálně, tomu říkám technické řešení. A žádný podvod (vůči planetě) v tom nevidím.

Tyhle všechny ultranesplnitelné normy na základě Kjótského protokolu a dalších zelených nesmyslů – koho to má proboha jako zajímat?

Každý chce funkční, hezké, přiměřeně levné auto. Velké dle početnosti rodiny a s adekvátně výkonným motorem. Ženy tedy většinou ještě správnou „barevnost“. Nic víc.

„Tohle je větší, o hodně levnější, vypadá lépe, míň žere a má silnější motor, ale za půl roku o 4 mikrogramy víc emisí – tak to si nekoupím!“ Znáte někoho takového?  Jestli ano, tak stejně žádné auto z principu nemá, (ani televizi, ani maso v ledničce).

A především! Nesmyslně přísnými normami stav ovzduší zhoršujeme, nikoli zlepšujeme. Protože pokud vůbec lze takový motor vyrobit, bude daleko dražší. A výsledkem tedy bude, že si někteří (dle výše zdražení třeba i většina) nové auto nekoupí a budou jezdit dál 15 let starým moskvičem nebo něčím podobným, co bude desetkrát smradlavější než normální moderní auto.

Z hlediska emisí z vytápění už ekologové-politici podobného úspěchu dosáhli. Díky solárním elektrárnám, technicky zcela neefektivním, jsou mnohem dražší energie. A proto (kromě bohatších lidí) ti pracovitější vytápějí domky dřevem, ti ostatní vším možným. V kontejneru na tříděný odpad už nepřetékají plasty jako celé léto, začala topná sezóna. Z komínů zleva i zprava stoupá podivný čmoud (a to Kobylisy nejsou zrovna „vyloučená lokalita“) asi tak, jako kdybych tady postavil čtyři prastaré náklaďáky nebo 400 nových „podvodných“ volkswagenů a začal je na plný pecky túrovat.

Volkswagen to řešil správně a kreativně. Ale doba je zlá.

Václav Klaus ml.

Absolvoval Přírodovědeckou fakultu UK. Přes 20 let působil na půdě gymnázia PORG jako učitel, zástupce ředitele a ředitel (15 let). Pod jeho vedením se gymnázium stalo nejúspěšnější střední školou ve výsledcích státní maturity a dalších žebříčcích a rozšířilo se o další dvě pobočky v Praze a Ostravě.

Založil Asociaci aktivních škol (sdružuje přes 100 českých škol). Je autorem mnoha odborných článků, dvou matematických učebnic a dalších knih (publicistika, školský systém).

Od roku 2014 publikuje pondělní komentáře na Novinky.cz.

Vede jeden z největších českých šachových klubů a dosud aktivně závodí na kole.

Na podzim 2017 byl zvolen poslancem za ODS, 16. března 2019 byl ze strany vyloučen. Nyní je poslancem za hnutí Trikolóra.

Více se dočtete na osobním webu autora vkml.cz

Související témata:

Výběr článků

Načítám