Článek
Zvláštní školy se tedy nazývají Praktické základní školy, abychom sjednotili terminologii, a chodí do nich okolo 18 000 dětí s různou mírou mentálního zaostávání, pro které by byla výuka v běžných školách příliš rychlá a obtížná.
Celá věc má dva aspekty. Jeden je nasnadě, a sice co změna přinese. Druhý je lhaní a obelhávání veřejnosti v této věci.
Vezměme to popořadě. Co změna přinese?
Podrobněji jsem se věnoval tomuto tématu 19. ledna 2015 v komentáři zde na Novinkách.
Zničení zvláštních/praktických škol je plivnutí do tváře tisícům oddaných učitelů těchto škol (speciálním pedagogům) a jejich předchůdcům a věřte, že to je těžká a mizerně placená práce. Pár jich osobně znám.
Jde o zničení systému, který měl v naší zemi tradici a býval v mnoha směrech vzorem pro adaptaci mentálně slabších dětí do společnosti.
Změna povede k rozvratu základního školství (vzdělávání průměrně nadaných dětí – těch je drtivá většina), tak jak ho známe dnes.
Ideově jde o projekt naoktrojovaný z EU (pocházející z kritiky, že je u nás mnoho romských dětí ve zvláštních školách).
V tomto projektu bude málo vítězů a spousta poražených – představte si chudáka dítko, které s bídou a pomalu počítá 5 + 5, kdežto ostatní již zvládají rychle násobilku a dělají těžké slovní úlohy. Jak se bude cítit? Vy, kdo jste někdy učili, víte, jak jsou dětské kolektivy poměrně tvrdé k různým handicapům či nedostatkům. Tam, kde ve školách je prostředí jen trochu horší, stát dodá dokonalé oběti posmívání, šikanování a podobně.
Každoroční dilema učitele při hodnocení? Mám to dítko nechat propadnout, tj. klasifikovat spravedlivě, jak z šerého dávnověku ukazuje odkaz učitelské hrdosti a úcty ke vzdělání. Nebo vykonstruovat známku napůl dle odborných posudků a „inkluzivních papírů“?
Posadit stranou a nerušit
Učitel již nebude primárně učit, ale „plnit socializační a komunitní funkci“, nebo jak tomu říkají. Ale to bych se opakoval, přečtěte si lednový komentář – viz výše. Handicapované dítě bude mít v lepším případě stejně oddělenou výuku, hodnocení a všechno s pomocí asistenta. Bude sedět stranou ve třídě, popřípadě s asistentem někde jinde ve škole, aby nerušili.
Vítězem budou začleňovací a jiné agentury, orgány a paraziti školského systému. Řada neziskových svazáků již vzala média útokem a hovoří v rádiu, píše do novin, dělá kouřovou clonu. Z dotací už absolvovali stovky konferencí, vydali tisíce dokumentů – graficky moc povedených. To známe i z jiných oblastí společnosti.
A nyní to lhaní.
Minulý týden, patrně po článku v MF Dnes, se vzedmula poměrně široká vlna nesouhlasu z regionů, od pracovníků „zvláštních škol“, ale zejména z normálních základních škol. A reakce ministryně je pro dnešní dobu typická: „Klid, jedná se o kachnu, Praktické školy se rušit nebudou, ani to nejde.“
Média to poctivě odreferovala a je klid na práci.
Ony se skutečně praktické školy nezruší a budou existovat, ale nebudou nadále učit podle svého vzdělávacího programu, ale podle normálního. Tedy mohou se nadále jmenovat Praktické a asi to nějaký čas setrvačností vydrží, ale budou to školy zcela normální. Proč by do nich chodily mentálně slabší děti, když bude výuka stejná jako všude jinde? Neboli Praktické školy tímto opatřením plíživě zaniknou. Takhle funguje dnešní svět.
Roithová slibovala
Koneckonců v roce 2009 silně proevropská politička Zuzana Roithová podobně tepala temné síly, které varovaly před Lisabonskou smlouvou a ztrátou národní suverenity ve vztahu mimo jiné k azylantům.
V roce 2009 zcela oficiální video se stalo minulý týden hitem internetu, ale z nějakého důvodu ho někdo (kdo asi?) neustále maže. Nyní (pondělí) jde nalézt zde.
Pro případ, že už zcela zmizí (nepřipomíná vám to George Orwella – 1984 – kdo ovládá minulost, kontroluje přítomnost?), jen pár citací: „Nevěřte zlomyslným lžím, že k nám budou posílat azylanty.“ „Zaručuji Vám, že to není o nás bez nás, ale o nás s námi.“ A „nenechte se strašit“.
Naživo je to mnohem lepší, paní politička má herecký talent – tak snad video najdete.
Nicméně jde o stejný princip. Lež posloužila ve své době a po šesti letech vidíme výsledek, ale to je tak všechno. Možná ještě nějakého občana, co video vyvěsí, budou popotahovat, že autorská práva má paní Roithová, a zavřou mu pusu.
Voda se zavře.
Václav Klaus ml.
Absolvoval Přírodovědeckou fakultu UK. Přes 20 let působil na půdě gymnázia PORG jako učitel, zástupce ředitele a ředitel (15 let). Pod jeho vedením se gymnázium stalo nejúspěšnější střední školou ve výsledcích státní maturity a dalších žebříčcích a rozšířilo se o další dvě pobočky v Praze a Ostravě.
Založil Asociaci aktivních škol (sdružuje přes 100 českých škol). Je autorem mnoha odborných článků, dvou matematických učebnic a dalších knih (publicistika, školský systém).
Od roku 2014 publikuje pondělní komentáře na Novinky.cz.
Vede jeden z největších českých šachových klubů a dosud aktivně závodí na kole.
Na podzim 2017 byl zvolen poslancem za ODS, 16. března 2019 byl ze strany vyloučen. Nyní je poslancem za hnutí Trikolóra.
Více se dočtete na osobním webu autora vkml.cz
Podobně to bude s Praktickými školami, po šesti letech z nich nezbyde nic. Ale voda bude zavřená.