Článek
Současná státní maturita je poněkud „jednonohá“, neboť umožňuje odmaturovat například jen z češtiny a ruštiny.
To je trochu neúplné (trochu dost) a neadekvátní těm stovkám milionů korun, které celá státní maturita stála a stojí.
Matematické znalosti českých maturantů nejsou dobré. Z té třetiny, co si zvolila matematiku (a vyhnula se tak zase zcela cizímu jazyku), propadlo letos hrozivých 25 %. Jak umí matematiku ty dvě třetiny, co se jí vyhnuly, těžko soudit, ale výrazně lépe asi těžko.
Země, které nás (i zbytek Evropy a USA) v mezinárodních srovnáních matematických znalostí mládeže drtivě porážejí, najdeme ve východní Asii. Čína, Singapur, Tchaj-wan... Zároveň jde o země s obrovským ekonomickým růstem a s raketovým růstem jejich vlivu ve světě.
Možná i proto patří mezi velké podporovatele povinné maturitní matematiky český Svaz průmyslu a dopravy.
Povinná matika má logiku i v tom, že ji učíme stovky a tisíce hodin napříč celým školským systémem. Dítko přijde do první třídy a má 5 hodin počty. Druhý rok zase a takhle to zhruba pokračuje až do maturity. V souhrnu jde možná o pětinu všech odučených hodin – miliardy korun ročně. A na konci po třinácti letech pak řekneme, „no, to nebereme jako moc důležité tu matematiku, to nás ani moc nezajímá, zda to k něčemu vedlo to učení, nechme to být, na shledanou“?
Odpůrci matematiky jsou dvojího typu. Drtivá většina patří ke kategorii „vzdělávání musí být hlavně snadné a zábavné“, tedy jakýkoli předmět, který vyžaduje nějaké úsilí a práci, je závadný a musím mít možnost se mu vyhnout.
Druhou skupinou jsou pedagogičtí věrozvěsti, dle kterých se v českém školství dělá všechno naprosto špatně, zastarale a nemoderně. Pochopitelně včetně výuky matematiky, a tak se nejprve musí celá výuka matematiky a všichni učitelé a učebnice změnit a pak se teprve bude moci zkoušet. Odhadem v roce 2047.
Obě skupiny nejsou vůbec slabé, a tak opatrný ministr plánuje zavést povinnou matematiku až v roce 2019, až už totiž nebude ve funkci a protesty si tak užije někdo jiný.
Přidám tedy osobní zkušenost. Zavedl jsem u nás na gymnáziu (ve školní části maturity) matiku povinnou, přičemž studenti se to dozvěděli 2 roky před maturitou.
Znalosti matematiky se tímto opatřením prudce zvýšily, mj. to stačilo na 1. místo v celostátním žebříčku tehdejších státních maturit. Pár lidí brblalo. Jedna maminka mi napsala dopis, že je její dcera výrazně humanitně orientovaná. Jinak se nestalo nic.
Václav Klaus ml.
Absolvoval Přírodovědeckou fakultu UK. Přes 20 let působil na půdě gymnázia PORG jako učitel, zástupce ředitele a ředitel (15 let). Pod jeho vedením se gymnázium stalo nejúspěšnější střední školou ve výsledcích státní maturity a dalších žebříčcích a rozšířilo se o další dvě pobočky v Praze a Ostravě.
Založil Asociaci aktivních škol (sdružuje přes 100 českých škol). Je autorem mnoha odborných článků, dvou matematických učebnic a dalších knih (publicistika, školský systém).
Od roku 2014 publikuje pondělní komentáře na Novinky.cz.
Vede jeden z největších českých šachových klubů a dosud aktivně závodí na kole.
Na podzim 2017 byl zvolen poslancem za ODS, 16. března 2019 byl ze strany vyloučen. Nyní je poslancem za hnutí Trikolóra.
Více se dočtete na osobním webu autora vkml.cz