Článek
Dvouminutová reklama charitativní organizace St. John Ambulance je zaměřena na poskytování první pomoci. Hlavní hrdina tam zdárně překoná rakovinu, nakonec ale stejně zemře. Při grilování s přáteli mu totiž zaskočí sousto do krku a on se udusí, protože mu nikdo nepomohl.
„St. John Ambulance vyrobila nejděsivější reklamu, jakou jsem kdy viděl,“ napsal jeden z těch, co spot zhlédli.
Podle mluvčí společnosti Sue Killenové je ale potřeba rozšířit informace o nutnosti první pomoci mezi lidmi jakýmkoliv způsobem - třeba i šokující reklamou: „Tragicky přicházíme o životy, protože lidé nepovažují nedostatek znalosti první pomoci za ohrožující. Potřebujeme zvýšit povědomí, že znalost první pomoci může rozhodovat o životě a smrti.“
Ročně prý zemře 140 000 lidí jen kvůli tomu, že jim nikdo neposkytl první pomoc. Stejný počet lidí přitom umírá na rakovinu. Stížnostmi diváků se už zabýval úřad pro reklamu, nakonec je ale shledal neopodstatněnými.
Opilí rodiče jako monstra
S podobně šokující reklamou přišla koncem září také finská charitativní organizace. Ve spotu, upozorňujícím na nebezpečí požívání alkoholu v rodinách s dětmi, se objevují monstra, která ve svých opilých rodičích vidí jejich potomci.
Reklama si okamžitě našla své zastánce, ale i odpůrce, kteří tvrdí, že tvůrci reklamy zašli až do groteskního extrému.