Článek
Záznamy o UFO (unidentified flying object, neidentifikovaný létající objekt) jsou uvedeny v databázi CADORS (Civil Aviation Daily Occurrence Reporting System), kterou spravuje vládní agentura Transport Canada. V databázi je téměř 300 tisíc záznamů, ty však nezahrnují pouze spatření UFO, ale i jakékoliv záznamy spojené s letadly.
UFO nemusí nutně představovat vesmírnou loď s mimozemšťany, jde o jakýkoliv objekt na obloze, který je těžké identifikovat. A záznamů o takových objektech je ve výše zmíněné databázi celá řada.
UFO a Oblast 51: Skrývá záhadná zóna tajemství původu mimozemšťanů?
Jedním takovým je záznam z 21. října roku 2005. Řídící letového provozu tehdy obdrželi zprávu o „lesklém stříbrném objektu nad Torontem“ hned od čtyř posádek dopravních letadel. Měl letět ve výšce devíti kilometrů nad zemí, načež se náhle odklonil a směřoval na jihovýchod k jezeru Ontario.
Další z podivuhodných záznamů se datuje na 10. leden roku 2015, kdy „několik letadel hlásilo spatření velmi velkého objektu ohraničeného světelným kruhem s malým bílým světlem uprostřed“.
Posádka společnosti Air Canada Express pak 30. května 2016 hlásila spatření „kulatého neidentifikovatelného létajícího objektu“, který letěl rychlostí vyšší než 550 km/h.
Úhybný manévr a zranění letušek
14. listopadu téhož roku muselo podle záznamů v databázi letadlo společnosti Porter Airlines ve výšce 2,5 kilometru dokonce snížit nadmořskou výšku letové hladiny, aby se vyhnulo „pevnému objektu, který měl tvar svislé koblihy nebo pneumatiky“. O horkovzdušný balon se podle svědků jednat nemělo.
Zaznamenali jsme jevy, které je těžké vysvětlit, tvrdí o UFO bývalý šéf tajných služeb USA
Při incidentu došlo ke zranění dvou členů posádky, což si vyžádalo vyšetřování Radou pro bezpečnost přepravy v Kanadě. Ta dva týdny poté ve zprávě uvedla, že uvedený objekt měl průměr 1,5 až 2,5 metru a že „kapitán letadla převzal autopilota, aby klesl a vyhnul se objektu, což způsobilo zranění dvou letušek“. Žádný z 54 cestujících zraněn nebyl. O jaký létající objekt se jednalo, však Rada pro bezpečnost přepravy při vyšetřování nepřišla.
Většina pilotů spatření nehlásí
Bývalý pilot Kanadského královského letectva John "Jock" Williams věří, že mnoho dalších spatření zůstává nenahlášeno. „Piloti pravděpodobně nehlásí asi 90 % věcí, které vidí, protože vědí, že by to pro ně mohlo mít kariérní důsledky. Pro většinu pilotů to nestojí za to. Proto věřím, že každý z těchto pilotů viděl, co nahlásil,“ řekl Daily Mailu Williams.
Vládní agentura Transport Canada, která zveřejněnou databázi spravuje, se jednotlivé záznamy rozhodla nekomentovat.
„Záznamy jsou do databáze CADORS zadávány tak, jak jsou hlášeny agentuře Transport Canada. Ta se snaží zajistit přesnost a integritu údajů obsažených v databázi. S informacemi uvnitř by však mělo být nakládáno jako s předběžnými, nepodloženými, které se mohou změnit,“ vysvětlil mluvčí agentury Transport Canada serveru VICE World News.
CIA odtajnila stovky nejtajnějších dokumentů o UFO
Podobné dokumenty byly už v lednu letošního roku zveřejněny i v USA. Na základě nařízení „propašovaného” do zákona o pomoci proti koronavirové pandemii totiž americká CIA musela pro potřeby Kongresu odtajnit také své zprávy ohledně fenoménu UFO.