Článek
„Tento obřad se nazývá Uuse, při němž lidé v nejhladovější zimě zabíjeli skot. Ale vše se odehrává s úctou ke zvířatům. Například nelze připustit, aby krev stekla na zemi. Ale moderní Burjati neznají staré tradice a považují to za barbarství,“ postěžoval si tisku zástupce hlavního šamana Artur Cybikov.
Rituál totiž rozhněval ochránce zvířat, kteří začali dávat svou nespokojenost najevo. Cybikov se domnívá, že obětování telat či ovcí by nikoho nenaštvalo, ale obětování velbloudů se považuje za přežitek, přestože bohům nejvíce lahodí. Usmíření duchů si totiž žádá nákladné dary. Velbloudy přitom od chovatele osobně a řádně odkoupil, aby pomohl lidem v těžkých dobách.
Obřad v šamanském táboře u Angarska.
Staří Burjati podle šamana měli pětici posvátných zvířat, které obětovali za různým účelem: berana kvůli jídlu, kozla kvůli tvorbě, koně kvůli přemisťování, býka za účelem zbohatnutí a korunou všeho byl velbloud, který spojoval všechny účely.
„Tím, že uchováváme a zase křísíme tradice, obnovujeme nezměrné kulturní hodnoty, které povedou k obrození naší země. Ničení státnosti a svrchovanosti lidmi, kteří zapomněli a nechápou, kde žijí a co je vlast a vlastenectví. Jako věřící chceme svými modlitbami obnovit a obrodit naši vlast, aby byla silná, krásná, mocná a svrchovaná,“ vysvětlil.
Konkurenční šamani ale označili obřad za nesmyslný a kacířský. A prokuratura začala celou záležitost vyšetřovat, byť Cybikov se v stanici Echo Moskvy zapřisáhl, že úřady nikdy šamany za rituály nestíhaly, alespoň co paměť sahá.
Burjati jsou jednou z etnických skupin Mongolů, ale jsou považováni za samostatnou národnost. Tvoří přibližně čtvrtinu populace autonomního Burjatska v rámci Ruské federace.