Hlavní obsah

Slovník pracovních pozic: Accountant/Samostatná účetní

Novinky, Aleš Křížek, ředitel Robert Half Česká republika

Nejnovější seriál Novinek poradí všem uchazečům o zaměstnání, jak správně chápat význam názvů pracovních pozic, o jejichž obsazení zaměstnavatelé usilují. Nejen že se většina z nich uvádí v angličtině: jednotlivé firmy mají samy často rozdílné představy o náplni práce, takže běžný výkladový slovník moc nepomůže. Požádali jsme proto přední odborníky s bohatými zkušenostmi z praxe, aby čtenářům postupně vysvětlili, co je při hledání práce doopravdy čeká.

Foto: Ondřej Lazar Krynek, Novinky

Ilustrační foto

Článek

Accountant / Samostatná účetní – zpracovává komplexní účetnictví: zajišťuje denní účtování (vydané, přijaté faktury, pokladna, vystavování faktur, přefakturace mezi dceřinou/mateřskou společností, zpracování banky, úhrada faktur). Účtuje pokladní doklady, zpracovává daňová přiznání a souhrnné hlášení. Také zpracovává měsíční a roční závěrky.

Je v kontaktu s bankou, finančním úřadem, auditory. Komunikuje a reportuje přímo ředitelům či majitelům společnosti. Pokud se jedná o samostatnou účetní pro mezinárodní společnost, zajišťuje komunikaci s centrálou (finančním oddělením v zahraničí), kam také reportuje.

Zaměstnavatelé žádají znalosti, které nakonec nevyužijí

Při náboru samostatných účetních se často setkáváme s tím, že zaměstnavatelé vyžadují i znalosti, které nejsou na této pozici bezpodmínečně nutné. Jedná se nejčastěji o požadavek na znalosti cizích jazyků (nejčastěji anglického jazyka), jejichž reálné využití je ale obvykle minimální. Uchazeči, kteří mají znalosti jazyka a chtějí ho v zaměstnání využívat, pak ze zaměstnání často odcházejí právě z důvodu nedostatečného využití cizího jazyka.

Specifickým kritériem bývá i požadavek na znalost slovenského účetnictví a na praxi s jeho vedením (v případě, že společnost v ČR zajišťuje účetnictví i své slovenské pobočce). To ale není potřeba vzhledem k faktu, že rozdíl mezi českým a slovenským účetnictvím je minimální.

Firmy chtějí praxi, nejsou ale ochotny za ni zaplatit

V neposlední řadě se setkáváme s tím, že zaměstnavatelé požadují na pozici samostatné účetní uchazeče s praxí v oboru například 3-5 let. Nicméně nabízejí mzdové ohodnocení odpovídající kratší praxi v oboru. Firmy se pak dostávají do situace, kdy se musí rozhodnout, zda uchazeče s požadavanou praxí zaplatí či naopak z praxe sleví. Tímto požadavkem si opět zužují možný okruh kandidátů na danou pozici.

Vždy je důležité k náboru přistupovat s individuálním přístupem s ohledem na schopnosti každého kandidáta. Dát šanci uchazeči, který z počátku nesplňuje přísná kritéria stoprocentně se často může zaměstnavateli vyplatit.

Za týden: Assistent/asistent(ka)

Související témata:

Výběr článků

Načítám