Hlavní obsah

Generace Z má o práci jiné představy

Právo, Karel Kvapil

Rozdílné nároky na pracovní místa mezi jednotlivými generacemi vnímají téměř všichni zaměstnavatelé, ale jen pětina by těm nejmladším dokázala nabídnout to, co hledají. Vyplývá to z výzkumu společnosti U1.

Foto: Profimedia.cz

Pro generaci Z je charakteristické, že mezi pracovním a osobním životem nedělá ostrou dělicí čáru.

Článek

Na trhu práce se v současnosti střetávají tři různé věkové skupiny, generace X (lidé narození v 60. až 80. letech), Y (narozená zhruba mezi roky 1980 a 1990) a generace Z (narozená po roce 1989), a každá z nich má jiné představy o podobě svého pracovního místa.

Nejmladší generace Z, někdy též nazývaná mileniáni, se od těch předchozích odlišuje tím, že dospívala v globalizovaném světě, kde je internet samozřejmostí. Její vnímání pracovního prostředí, kariéry a volného času je proto zcela jiné než u jejích rodičů. Jsou na požadavky generace Z čeští zaměstnavatelé připraveni?

Podle výzkumu Instant Research od firmy Ipsos, který si mezi vedoucími pracovníky a manažery nechala zpracovat brněnská společnost U1, zabývající se řešením pracovního prostředí, si je více než čtyřiaosmdesát procent zaměstnavatelů vědomo rozdílů mezi jednotlivými generacemi v přístupu k práci.

„Lidé z generace Z umějí zacházet s internetem, ale často jim chybí emoční inteligence. Mají potřebu svobody, nezávislosti, chtějí se vymezit, ale zároveň potřebují své zážitky neustále sdílet. Zvládají plynule přecházet mezi až pěti různými obrazovkami najednou – TV, chytrý telefon, notebook, tablet a herní konzole. Zábavu i pracovní věci řeší přes telefon, který mají neustále u sebe,“ charakterizuje nejmladší pracovní generaci Alice Punch, mentorka a osobnostní poradkyně z Punch Leadership.

Prolínání práce a odpočinku

Pro generaci Z je charakteristické, že mezi pracovním a osobním životem nedělá ostrou dělicí čáru. „Motto rodičů nejprve práce a pak zábava je pro nejmladší pracovníky nepředstavitelné, oni potřebují, aby se obě složky prolínaly. To klade jiné nároky i na pracovní prostředí,“ vysvětluje Radek Mašinda, designér U1.

„Z výzkumu vyplynulo, že 49 procent uchazečů z nejmladší generace touží po přirozeném rozdělení pracovního a soukromého života, práci z domova či volné pracovní době. Přeloženo do řeči kancelářských prostor to znamená neformální prostředí, které se vybavením a rozvržením přibližuje třeba běžným obývacím místnostem,“ dodává Mašinda.

Lidé z generace Z jsou neustále připojeni k internetu, necítí potřebu celý den sedět u jednoho stolu. Situace na českém pracovním trhu je přitom velice konzervativní.

Být on-line je přirozené

„Čtyřicet procent zaměstnavatelů uvedlo, že mají většinou uzavřené kanceláře pro jednoho až deset pracovníků a k tomu potřebný počet zasedacích místností. To rozhodně neodpovídá standardům jednadvacátého století,“ připomíná Mašinda a dodává, že pokud chtějí být zaměstnavatelé na nejmladší generaci připraveni, nesmějí se bát změnit tradiční uspořádání kanceláří.

Z výzkumu rovněž vyplynulo, že vysoce neformální pracovní prostředí, kde se místo výkonu práce plně přizpůsobuje uživatelům, nabízí jen něco málo přes 22 procent firem. Nejvíce takovýchto kanceláří najdeme v Karlovarském a Zlínském kraji, nejméně pak překvapivě v Pardubickém kraji a v Praze. Dobrou zprávou ale podle Mašindy je, že při přijímacím pohovoru více než 43 procent společností ukáže uchazeči budoucí pracoviště bez požádání a dalších 28 procent pak na přímou žádost.

Nevystačí s jedním zaměstnavatelem

Kromě nároků na pracovní prostředí je třeba se rovněž smířit s tím, že generace Z netouží po budování dlouhodobé kariéry u jednoho zaměstnavatele. Tento trend je patrný už i u generace Y, narozené v letech 1980–1990, ovšem nejmladší pracovníci střídají zaměstnání ještě častěji.

„Podle průzkumu britské Asheridge College z roku 2012 chtějí dnešní absolventi měnit práci zhruba po dvou letech. Této generaci jde o zkušenosti, dobrou atmosféru a výdělek, dostatek prostředků na jejich koníčky a volnočasové aktivity,“ připomíná Alice Punch.

Související témata:

Výběr článků

Načítám