Článek
FactOrEasy zprvu vypadá jako zábavná počítačová hra, vzdáleně se podobající stolní hře Monopoly. Nakupuje se v ní, prodává, vydělává i prodělává.
V této hře ale člověk není závislý na štěstí a hodu kostkou, ale na vlastním úsudku, postřehu a zkušenostech. V programu se skrývá mnoho strategických a ekonomických teorií, které věrně simulují tržní prostředí.
Češi většinou nejsou schopni popsat strategii
„Hra je v podstatě simulací výrobní firmy. Účastník nakupuje materiál, vyrábí produkty a prodává je,“ shrnula základ simulátoru řízení firmy Magdaléna Prunerová ze vzdělávací společnosti MgC Group, která hru využívá v rámci rozvojových programů pro manažery.
Do výzkumu společnosti, která zjišťovala, jak si ve hře manažeři povedou, se zatím zapojilo zhruba tisíc zájemců.
„Překvapuje mě, že v České republice je, v porovnání se zahraničím, hodně lidí, kteří po odehrání hry nejsou schopni popsat strategii, kterou použili. Testovaní zájemci na západ od našich hranic jsou oproti tomu nejen schopni popsat použitou strategii, ale také identifikovat moment, kdy zvolenou strategii buď opustili, nebo jim přestala vycházet,“ popsala Prunerová.
Část dobrovolníků si kromě hry vyzkoušela i hojně využívané osobnostní testy MBTI a DISC. Z podobnosti výsledků hry a osobnostních testů byl překvapen i Václav Švec z ČZU, která hru vyvíjí za podpory grantů Technologické agentury ČR.
„Výsledky hry se velmi podobaly výstupům dotazníků MBTI i DISC. Testovaní zájemci potvrzují, že rysy chování, které vzešly z testu, se u nich skutečně objevují – ať už jde o faktory, které jim v rozhodování brání, nebo o ty, které pomáhají,“ uzavřel Švec.