Článek
„Už od roku 2017 klesá poměr studentů, kteří využívají nějaký bezpečnostní software, řádově o procenta za rok,“ prohlásil Miroslav Dvořák, technický ředitel pražské pobočky Esetu.
Podle něj jedinou výjimku tvoří tablety, kde naopak podíl strojů zabezpečených antiviry stabilně roste. „Například v roce 2018 využívalo antivir v notebooku 89 % mladých lidí, letos je to pouze 84 %. V případě chytrých telefonů jsme zaznamenali meziroční pokles 3 %,“ zdůraznil Dvořák.
Nejobávanější viry na českém internetu: Kradou hesla i citlivé informace
I přes mírný pokles je zabezpečení podle něj stále na dobré úrovni. „Zdá se ale, že si studenti méně uvědomují možná rizika. 91 % z nich se připojuje přes veřejné Wi-Fi sítě, u kterých nemusí vždy nutně platit garance nenarušitelnosti komunikační cesty,“ konstatoval bezpečnostní expert.
„Ukládání hesel v prohlížeči je častý nešvar, je to totiž velmi pohodlné. Bohužel i pro útočníky. Doporučil bych proto všem, využívat speciální programy pro správu hesel, které přístupové údaje šifrují,“ poradil Dvořák.
Navzdory všem těmto doporučením by měl být základem kybernetické ochrany vždy bezpečnostní software, který dokáže viry i útoky hackerů ve většině případů zastavit.
Komunikace studentů se mění
Průzkum také ukázal, jak se v posledních letech změnila komunikace mezi studenty. Zatímco v roce 2016 si ještě polovina posílala SMS zprávy, letos je to pouze 38 %. Proti tomu však roste popularita chatovacích aplikací jako je Facebook Messenger či WhatsApp, které meziročně posílily o 10 %.
„Zdá se, že mladí lidé preferují psanou komunikaci. Volá si jich jen třetina a toto číslo navíc trvale klesá. Volání přes internet využívají ještě méně. Naopak pozorujeme výrazný nárůst ve využití messengerů a chatů, nyní se jedná o nejčastější způsob komunikace,“ popsal trend Dvořák.
Nejpopulárnější sociální sítí je u českých studentů i nadále Facebook, který používá 93 % dotázaných. Roste také popularita Instagramu, v roce 2016 jej využívalo jen 39 % studentů, letos 67 %. Využití ostatních sítí stagnuje či klesá. Twitter, LinkedIn či Pinterest nevyužívá ani čtvrtina dotázaných.
Může se vám hodit na Seznamu: