Článek
Podle údajů ČTÚ loni přibyla jen tisícovka nových řízení ve II. stupni, tedy na základě rozkladu, což byl meziroční pokles o dvě třetiny případů. Z celkových 69 000 účastnických sporů I. stupně jich v roce loni ČTÚ vyřešil 35 000. Pozitivní vliv na pokles počtu neplatičů má i zvýšená ochrana spotřebitele platná od dubna 2020, která zjednodušuje proces přenosu čísla a reguluje výši sankce při předčasném ukončení smlouvy.
Jaké připojení a volání je nejvýhodnější? Srovnávač od ČTÚ umí už i pevné služby
Telekomunikace se na celkovém počtu dlužníků podle M.B.A. podílí 13 procenty. Průměrný dluh se mírně zvýšil a za tři roky narostl o 16 procent na 5407 korun, což ovlivnila změna skladby čerpaných služeb. Zatímco provolané minuty již přes pět let stagnují a cena za neomezené mobilní volání za tři roky spadla na polovinu, přenesená data exponenciálně rostou a mobilní internet si drží vyšší ceny.
Operátorům tak data generují největší zisky, ale jsou také rizikovější, protože vysoké účty za datové služby při nezaplacení způsobují vyšší ztráty. "Snaží se (operátoři) klientům nastavit optimální tarif podle toho, jaké služby využívají, aby nehrozilo riziko přehnaně vysokých faktur za jejich dokupování, a případně včas reagují pozastavením služeb, aby nevznikla zbytečně vysoká pohledávka," uvedl Jakub Zetek, provozní ředitel M.B.A.
V Česku je téměř 15 milionů aktivních mobilních SIM karet.