Článek
Na linku 112 směřovalo loni přesně 2,6 miliónu volání. Pro porovnání - linku 150 využilo ve stejném období asi jen 150 lidí.
„Ačkoliv meziročně počet volání na tísňové linky v České republice klesá a lidé na číslo 112 již nevolají kvůli přesnému času, tak správný způsob oznamování mimořádných událostí je třeba obyvatelstvo stále ještě učit. O tom všechny přesvědčil orkán Herwart, kdy došlo k přetížení tísňových linek," uvedla mluvčí Hasičského záchranného sboru Nicole Zaoralová.
Pět tisíc hovorů za hodinu
Loňského 29. října, kdy se nad Českem přehnal orkán Herwart, odbavily obě tísňové linky přes 30 000 hovorů. Systém je přitom podle mluvčí připraven zvládnout 1300 až 1500 hovorů za hodinu, ale jen mezi 9. a 10. hodinou dopolední odbavil 5000 hovorů. Podle mluvčí se stávalo, že jednu událost nahlašovalo více lidí a nahlašovali i události, které nebyly naléhavé.
Mluvčí poukazuje na to, že tísňové linky jsou určeny k oznámení mimořádných událostí, kdy je ohrožen život, zdraví, majetek obyvatel nebo životní prostředí. Podle ní však lidé volají například s dotazy na plynulost silničního provozu nebo se žádostí o kontakt na soukromé firmy.
Česko zavedlo linku 112 v roce 2004, kdy země vstoupila do Evropské unie. O zavedení evropského dne této telefonní linky se pak zasloužila Česká republika v roce 2009, když předsedala Evropské unii.