Článek
Když před dvěma lety vyšel restart populárního Tomb Raidera, tak sklízel velice pozitivní reakce. Nezařadil se sice mezi nejlepší hry roku, ale jednalo se o minimálně nadprůměrný počin, kterým dokázali vývojáři z Crystal Dynamics oživit sérii, která v minulosti začala bohužel uvadat.
Většina výtek směřovala k tomu, jak byla Lara průběhem hraní masakrována všemi pastmi a neustálými pády. Při četném hekání herečky Camilly Luddington, která hrdince propůjčila hlas, se dal titul lehce zaměnit za rozjetý erotický snímek. Tedy pokud se člověk nacházel například v jiné místnosti a neviděl na to, co se děje na obrazovce.
Nyní je však Lara zkušenější a jen tak si na ni nikdo nepřijde. S radostí tak můžeme oznámit, že až bezúčelné ubližování hrdinky se zde nekoná. Příběh se odehrává krátce po událostech z minulého dílu. Lara objevuje tajné spolčení Trinity, kvůli kterému zemřel její otec. Zároveň zjišťuje, že otcovo pátrání po bájném artefaktu nebyl pouhý blud bláznivého člověka, ale otec hledal něco více než skutečného.
Lara se tak nejdříve vypraví do Sýrie a následně na Sibiř. Zde však musí bojovat nejen proti kultu, který artefakt chce získat také, ale opět s místní divočinou i prostředím. Naštěstí na tohle všechno nezůstává sama a během svého putování najde i spojence.
Opět se tak hlavní hrdinka dostává do adrenalinových honiček o život, a to například před sněžnou lavinou či útočným vrtulníkem. Těchto situací je ve hře několik a hráči se při nich tají dech. Jak bylo zmíněno výše, tak Lara se neutká pouze se zbraněmi ověšenými vojáky tajné společnosti, ale také s divokou zvěří.
Jak se zvěří, tak i lidskými protivníky se hrdinka opět vypořádává pomocí předmětů, které si vyrobí či najde během prozkoumávání okolí. Primárně jí bude sloužit opět luk, který hráči věrně znají z předchozího dílu. Dále přijde na řadu cepín, provizorní bomby, zápalné lahve a nesmějí chybět ani tradiční střelné zbraně.
Vše opět Lara může vylepšovat pomocí materiálu, který nachází v okolí. Ať už jde o delší výdrž napnuté tětivy luku, vylepšení cepínu pro rychlejší zneškodnění protivníků. Nesmí chybět ani tradiční vylepšování zbraní pro lepší zpětný ráz, rychlejší nabíjení nebo rozšíření počtu nábojů. Hráč také může Laře rozšířit kapsy, kdy toho hrdinka unese po kapsách mnohem více.
Za všechny akce je Lara odměňována zkušenostmi, které zvyšují její úroveň a dávají jí body, které hráč může rozložit do třech stromů. Ty jsou rozděleny do kategorií Přeživší, Lovec a Rváč. Každý z nich tak obsahuje tematické schopnosti, které může hráč Laře odemknout.
Může tak zvýšit šanci získání zpět šípu, kterým zneškodnil nepřítele, zapnout si speciální ukazatel, pokud míří na hlavu. Lara může také vystřelit dva šípy rychle za sebou či získávat více zkušeností při řetězení zabíjení, aniž by si jí někdo všimnul.
Další schopnosti si hráč odemyká průzkumem hrobek. Ano! Hrobky se vracejí a stejně s nimi i řešení pořádných hádanek. To, co hrálo druhé housle v minulém díle, i přes to, že na hrobkách hlavně byla postavena celá série, se vrací v plné parádě.
V každé lokalitě, kde se hráč nachází, je hned několik kobek. Hráč k nim nejdříve musí najít vchod a poté mít ještě u sebe požadovaný předmět, pomocí kterého by se do kobky dostal. V rámci plynulosti průchodu hrou tak dokáže toto zjištění zkrotit nadšení z nově nalezené hrobky. Díky možnosti rychle cestovat mezi jednotlivými kempy, které Lara navštíví, se nejedná o zdlouhavý proces a navíc se vchody do jednotlivých hrobek zaznamenají do mapy.
Celé dobrodružství navíc podtrhává nádherně zpracované prostředí. Nový Tomb Raider tak hned několikrát vykouzlí nádherné scenérie, kdy hráč má nutkání se zastavit a chvilku pozorovat své okolí. Vytknout bychom snad mohli jen horší rozlišení textur a krkolomné tvoření cesty v hlubokém sněhu. Pochválit však musíme konečně hezky zpracovaný efekt vlasů, který v původním díle vypadal při nejlepším jako reklama na vlasové prostředky.
Za nejhezčí místa tak považujeme jeskyně uvnitř ledovce, které berou dech. Materiály, které vývojáři použili, působí velice věrohodným dojmem, stejně jako model nasvícení, který je uvnitř použit. Po vzoru minulého dílu i zde se Lara dokáže zašpinit, a tak efekty bahna jsou zdařilé. Pomalu kupící se sníh na oblečení hlavní hrdinky je tak už jen příjemným detailem, který dokazuje skok proti minulému dílu.
Je hezké vidět, jak si vývojáři berou výtky k srdci a v novém pokračování hráčům servírují další dobrodružný zážitek. Ten se konečně odpoutává od konkurenčního Uncharted a jde si vlastní cestou. Rise of the Tomb Raider ušel velký kus cesty, a pokud vývojáři půjdou stejným směrem i s příštím dílem, tak se hráči dočkají doopravdy perfektního kousku. Takhle mají stále ještě co pilovat, ale i tak se jedná o velice zábavný titul, kde hledat chyby by bylo hnidopišské.
Rise of the Tomb Raider vychází 13. listopadu exkluzivně pro konzole Xbox One a Xbox 360. Kvůli časové exkluzivitě by na osobní počítače měl přijít začátkem roku 2016 a na PlayStation 4 koncem téhož roku.